Review: Guns, Gore and Cannoli 2

Ontwikkelaar: Crazy Monkey Studio Uitgever: Crazy Monkey Studio

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Actie

Releasedatum: 14 augustus 2018 Adviesprijs: €12,99

Guns, Gore and Cannoli van de Belgische ontwikkelaar Crazy Monkey Studio was een aangename verrassing, ondertussen haast drie jaar geleden. De leuke, snelle actiegame van onze landgenoten combineerde leuke art met een gangsterthema en heel veel geweld, maar ruimte voor verbetering is er altijd. Komt die met de sequel?

We gaan dus opnieuw op pad met Vinnie Cannoli. Een meer Italiaanse naam is er haast niet te vinden, en we vinden de gangster terug, vastgebonden op een stoel in een fabriek. Het is het introfilmpje voor de game en zijn eerste level en meteen weet de sequel de sfeer van het eerste spel opnieuw te grijpen. Het is ook een uitstekende manier om de gebeurtenissen van de eerste game te overlopen, zonder dat het geforceerd of onnodig aanvoelt. Vanaf het eerste moment knallen we in het rond, want dat is letterlijk één van de eerste verschillen met de eerste game: 360 graden bewegen en schieten. We kunnen met Vinnie dus sneller dan ooit bewegen, maar tegelijk zien we dat het gevaar vanuit meer richtingen komt. Dat geeft meteen ook meer mogelijkheden aan de ontwikkelaars om levels meer uitdagend te maken, en die grijpen ze ook.

De 2D levels in deze sequel zijn nog mooier en complexer vormgegeven dan in zijn voorganger. De levelstructuur brengt met regelmaat van de klok nieuwe dingen en dat verfrist de gameplay van tijd tot tijd. Want in zijn kern is het toch een klein beetje een hersenloze shooter met heel veel geweld, bloed en lijken en dan is het leuk om te zien dat de ontwikkelaar zijn best doet om elke level iets nieuws te presenteren. Naast schieten gaan we zelfs op zoek naar valves om gebarsten pijpen te doven om een nieuwe doorgang te creëren tot het sluipen en rollen van dekking tot dekking om de zoeklichten aan de frontlinie van Wereldoorlog II te ontlopen.

Het zijn natuurlijk niet alleen andere gangsters en soldaten die we te lijf gaan, er duiken ook weer zombies op, met enkele speciale specimens ertussen die enorm moeilijk te bekampen zijn en daar hebben we alweer een immens arsenaal van wapens voor ter beschikking. Niet alleen gewone pistolen of machinegeweren, maar ook een vlammenwerper en zelfs een Rocket Launcher komen al snel ter onzer beschikking. En bovenal: het is gewoon énorm fun om de game te spelen. Wanneer je naar hartenlust kan wisselen tussen wapens - het nieuwe selectiewiel is een enorm goede toevoeging - om maximaal veel geweld te creeren én de gameplay zo snel gaat, amuseer je jezelf immens en in die opzet slaagt de game.

En dan hebben we het nog niet over het grafische aspect of het verhaal gehad. Grafisch is de game, net zoals zijn voorganger, uitstekend. De art stijl is gelijk aan de eerste game, maar nog gedetailleerder en de omgevingen zijn nog gevarieerder. Elke level is een feest voor het oog. Ook de tussenfilmpjes treden dat niveau bij. Ze doen het verhaal op komische manier uit de doeken en ze zien er nog beter uit dan voorheen. Daarmee is Guns, Gore and Cannoli 2 een enorm sterke sequel. De game weet in alles te verbeteren op het origineel. Alleen is de game aan de heel korte kant. Zelfs al speel je op het 'gemakje', ga je de game nog steeds uitspelen op maximum vijf uur tijd. Dat klinkt ontgoochelend, al is het ook gewoon een game die aan dertien euro erg goedkoop is. Maar de game is top, en dan is een mindere speelduur altijd een beetje jammer.

Het duurde net geen drie jaar om een sequel op het al heel goede Guns, Gore and Cannoli te lanceren, maar onze landgenoten van Crazy Monkey Studios slagen er in om de game in elk aspect beter te maken dan het origineel. De game kost niet veel, biedt uren plezier en is gewoon énorm fun om spelen. Niet twijfelen, kopen!

9/10