Review: We Happy Few

Ontwikkelaar: Compulsion Games Uitgever: Gearbox Publishing

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, Avontuur

Releasedatum: 10 augustus 2018 Adviesprijs: €59,99

Sommige games lopen heel erg lang in Early Access. En dat was met We Happy Few van ontwikkelaar Compulsion Games niet anders. Meestal belooft dit weinig goeds voor de originele release, maar met de bèta's en vroegere builds zagen we iets veelbelovends. Worden we ook 'happy' van deze game?

In We Happy Few worden we in een wereld gestort waar blijdschap, gelukkig zijn, in een pilletje zit. 'Joy'. Elk van de drie personages waar we met spelen, flikkert die zooi op een bepaald moment aan de kant om te ontdekken wie ze zijn, en vooral waar ze zijn. Want het pilletje maakt je niet alleen blij, het verandert ook de wereld rondom je. Met Joy in je personage zijn systeem krijg je een mooie, kleurrijke wereld te zien, zonder Joy wordt diezelfde wereld heel erg grauw. Op die manier is het design van de game en het verhaal op zich een mooie analogie naar het echte leven, waar iedereen zich - vooral online - beter en mooier voorstelt dan dat hun leven in werkelijkheid is.

Op het verhaal is dan ook weinig aan te merken. De drie personages beleven hun tocht vanuit een uniek perspectief en tijdens het spelen vinden we heel wat documenten die het verhaal uit de doeken doen. En dat spelen doen we in een open-wereld waar survival en actie gecombineerd worden. Survival in die zin dat we heel wat moeten verzamelen om allerlei items te craften én moeten zien dat we drinken, eten en slapen om onze parameters op peil te houden. Je kan niet sterven wanneer je niet voorziet in de behoeften van je personage, maar het heeft een drastisch effect op je snelheid, stamina en beweeglijkheid, wat toch een leuk mechanisme is. Op dat vlak is de game best goed uitgewerkt, net als de skill tree. Ja, er is een skill tree. Dat voegt leuke dingen toe.

Maar de context waarin we die elementen gebruiken vallen eerlijk gezegd erg tegen. Het concept van de game, het verhaal, is erg cool. Een pilletje dat je goed doet voelen en je de wereld visueel anders doet zien, versus 'downers' die geen pillen nemen en als zwervers in de 'echte', verdorven wereld leven. De uitwerking is echter van veel mindere kwaliteit. De game heeft om te beginnen al een heel aantal irritante bugs, maar ondanks het knappe design van de wereld en zijn personages is de open-wereld vrij saai en beschikte de ontwikkelaar blijkbaar over vrij weinig assets op gebouwen te creëren. Een open-wereld moet visueel divers zijn, en de personages moeten de wereld levendig maken, maar de personages lopen er als zoutpilaren bij - tenzij je de verkeerde kleding draagt, dan moet je rennen voor je leven - en je ziet telkens dezelfde gebouwen en structuren terug.

Dat is toch een vrij ontgoochelende vaststelling. Een andere jammere vaststelling is dat de combat en stealth beneden alle peil zijn. Indien goed uitgewerkt kon dit goed werken, maar de AI is zo dom als de gemiddelde Temptation Island-deelnemer. Je kan in het rond lopen, vluchten, kabaal maken maar wanneer je gewoon in een struikje gaat zitten of je verbergt in één of andere kist ben je plots op magische wijze verdwenen. Zeer jammer, want het neemt de uitdaging van de game toch voor een groot stuk weg. Je moet enerzijds 'blenden' in de lokale bevolking om geen gewelddadige reacties tegen je te krijgen, maar anderzijds ben je gewoon op een lompe manier onzichtbaar wanneer je hurkt in hoog gras. Ook de stealth tijdens het vechten is hilarisch. Lopen, sluipen, maakt niet echt uit .Gewoon op een vijand afgaan en toeslaan. Een jammere zaak.

Het geheel van elementen maakt een zwakke game en dat is heel erg teleurstellend. We Happy Few legde tijdens de Early Access toch bepaalde verwachtingen op, maar gedurende twee jaar veranderde de game zo en werden vele dingen niet sterk uitgewerkt dat We Happy Few een volledig gemiste kans is.

5/10