Review: Dead Cells

Ontwikkelaar: Motion Twin Uitgever: Motion Twin

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Actie

Releasedatum: 6 augustus 2018 Adviesprijs: €24,99

Tijd voor een nieuwe Rogue-lite game! Of was het er wel tijd voor? De laatste paar jaar worden we bekogeld met een barrage aan rogue lite games, en de ene is al vaak slechter dan de andere. Ontwikkelaars halen constant Metroidvania als inspiratie aan, maar vaker wel dan niet is het een afgewaterde versie ervan die zoveel bugs heeft en zo weinig geïnspireerd is, dat je de game al snel links laat liggen. Weet Dead Cells die val te vermijden?

Dead Cells is een 2D-actiegame met rogue-lite elementen die door ontwikkelaar Motion Twin omschreven wordt als... raad eens? Jawel, Metroidvania-achtig. Dan beginnen we al te gruwelen, maar eerlijk? Vanaf het eerste moment dat we de gevangenis betreden - want we vechten ons een weg van de kerkers van een kasteel naar de uitgang - zijn we verkocht. De game speelt zo vlot, de controls zijn zo gericht en geslaagd dat elke encounter een feest is. De levels zijn ook heel erg cool om te verkennen. Waar veel van deze games zichzelf moeten forceren om geheime kamertjes te verwerken in hun levels, voelt hier alles heel organisch aan. Ontdekken is echt leuk, en elke keer zijn er afwegingen die je moet maken. Soms kost het geld om een deur te openen, soms moet je een sleutel zoeken, enzovoorts...

Qua levelstructuur zit de game dus heel erg goed in mekaar. Zeker omdat, zoals in elke roguelite, het speelveld telkens verandert wanneer je sterft. Waar je in andere games vaak respawnt en er geen woord over gerept wordt, speelt Dead Cells met dit concept. Er ligt een hoopje lijken waar je personage grappig op reageert, de ontvangst is telkens anders en op een bepaald moment start je zelfs met een hoop glazen flessen die aan het plafond hangen, met zaken in die je bent kwijtgespeeld. Want veel kwijtspelen doe je. Een belangrijk element van dit soort games is dat je heel wat wapens hebt om mee te spelen en dat is hier niet anders. Héél veel wapens zelfs. Tijdens je speelbeurten verzamel je niet alleen wapens, maar ook blauwdrukken. Kom je op een bepaald punt bij een personage, lever je ze af en kan je ze ook kopen. Voor veel geld. En dat geld? Dat speel je ook kwijt wanneer je sterft.

Klinkt frustrerend, maar de ontwikkelaar heeft een mogelijkheid voorzien om een deeltje van die frustratie weg te spoelen. Naast de vele wapens die je kan verzamelen, levert het doden van vijanden de zogenaamde 'Cells' op. Die kan je op een bepaald punt ook inruilen voor speciale perks. Bijvoorbeeld 3000 munten redden wanneer je sterft. Of wapens upgraden. Of een health potion op zaken hebben dat je een keer kan gebruiken en in ruil voor nog veel meer Cells, meerdere keren. Op die manier geeft de game je ook constant iets om voor te spelen, waardoor de frustratie van het constant opnieuw spelen van stukken voor een zeer groot deel wegvalt. Wat dat gevoel van repetitie en frustratie ook wegneemt, zijn de portalen. Die portalen resetten zich wel wanneer je sterft, maar tijdens je speelbeurt is het een manier om instant te reizen tussen bepaalde punten. Heb je een bepaalde sleutel, of liet je eerder een boutje liggen om health te generen omdat hij full was, kan je meteen terug.

Maar het principe is dus ook hier om elke speelbeurt sterker te worden. Omdat je Cells investeert in perks en upgrades - die behouden blijven - wordt je telkens sterker en sterker en unlock je nieuwe wapens. Nodig, want deze game doorspeel je niet zomaar. Na de vijanden komen ook obstakels én er wachten een viertal enorm lastige en sterke bazen op je. Omdat je sterker wordt, wordt het ook niet noodzakelijk veel makkelijker. Je zal het na een tijd vaak maar nipt halen. Net sterker genoeg worden om net niet te sterven dus. Dan heb je een game die niet alleen enorm uitdagend, sterk in mekaar zit en uitgebreid is maar ook heel erg cool oogt. Niet alleen de levelstructuur is knap, ook het design en hoe het geheel er uit ziet. De twaalftal levels zijn gevarieerd, ogen retro én knap tegelijk en elke speelduur zorgt voor een ander design van die levels. Als we toch één minpuntje moeten uitpuren: het gebrek aan inventory. Je kan maar twee wapens op zak hebben, en items die je health fiksen op zak houden kan gewoon niet. Maar dat wordt dan weer goedgemaakt doordat je via portalen snel kan reizen naar de dingen, dus dat kan je misschien bekijken als muggenziften.

In realiteit is Dead Cells een game die haast een jaar in Early Acces liep. Dan kan je denken dat de game misschien niet goed zou zijn, maar het heeft de game goed gedaan. Het is een haast perfecte roguelite die vlot speelt, er goed uitziet en de drang om te blijven spelen aanwakkert door je constant nieuwe dingen te tonen en genoeg elementen te geven om jezelf te verbeteren.

9,5/10