Review: Mothergunship

Ontwikkelaar: Terrible Posture Uitgever: Grip Digital

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: FPS

Releasedatum: 17 juli 2018 Adviesprijs: €24,99

De zomer is relatief rustig qua grote releases, maar dat wil niet zeggen dat er geen games verschijnen die het potentieel hebben ons aan het scherm gekluisterd te houden. Een goede first-person-shooter is altijd welkom, en bullet-hell FPS-games kunnen - indien goed uitgevoerd - erg amusant zijn. Enter Mothergunship.

Bullet Hell FPS-games die echt goed zijn, zijn zeldzaam. De beste die ik al speelde, was het in 2004 verschenen Painkiller. Geweldige game, maar hier gaan we de hel niet in. Het is de studio hun eerste game niet. Tower of Guns is de voorganger van deze game en valt in hetzelfde genre. Deze game is echter anders, beter. Het is een roguelike FPS, wat natuurlijk wil zeggen dat kamers, vijanden én de winkel willekeurig gegenereerd worden en elke speelbeurt verschillen, maar desondanks zitter er verhaalmisses én en verhaal in. Het verhaal is helaas niet erg goed of uitgebreid, maar de dialogen van personages zijn amusant en er zit een humor in die heel genietbaar is.

Maar dat het verhaal niet zo straf is, is geen probleem. We zijn hier voor de actie. Voor de kogels die om onze oren en liever in de lichamen van onze vijanden vliegen. En daar blinkt de game werkelijk in uit. De actie gaat enorm snel - denk aan Unreal Tournament uit de goede, oude dagen, - en de controls voelen enorm vlot aan. Het sterktepunt van de game is zonder twijfel de wapens. Het mag dan een roguelike game zijn, we kunnen naar believen wapens craften. En wanneer we 'naar believen' zeggen, mag je het geloven want de combinaties zijn eindeloos. Tijdens het spelen vinden we drie soorten componenten. Barrels, caps en connectors. De barrels en connectors zijn wat je nodig hebt op wapens te bouwen, en caps zijn extensies die de wapens extra mogelijkheden en functies geven.

Het jammere is wel dat je een limiet van honderd onderdelen / wapens in je inventory hebt. Maar dat je er effectief honderd hebt, wil natuurlijk zeggen dat de mogelijkheden immens zijn. Je kan gigantische wapens bouwen waardoor je in het echte leven zou omvallen als je ze probeert te hanteren, maar dat maakt de gameplay alleen maar leuker en gekker. Dat je de wapens en onderdelen houdt wanneer je sterft of het spel helemaal afsluit is een dik pluspunt, maar dat de inventory gelimiteerd is, is dus een jammere zaak omdat je soms afscheid moet nemen van bepaalde zaken als je iets nieuw en cool wil opslaan.

En hoe zit het dan visueel? Wel, het is een roguelike shooter, dus je gaat veel dezelfde omgevingen tegenkomen. Alleen zijn ze soms anders gestructureerd. En de visuals op zich vallen mee. Geen AAA-kwaliteit, uiteraard niet, maar de sfeer, de actie die in beeld is en het design zijn prima in orde. Ook de wapens zien er goed uit. We zeiden al dat je de gekste dingen kan creëren om mee in het rond te knallen en die zien er dan ook knotsgek uit. De visuals zijn een prima aanvulling op de gameplay.

Na Tower of Guns komt Grip Digital opnieuw met een prima roguelike shooter. de bullet hell-actie is ook effectief knotsgek en de vele wapens die we kunnen craften zijn een absoluut pluspunt. Een uitstekende game voor wie hersenloos wil knallen met zotte geweren.

8/10