Review | The Council - Episode 3: Ripples

Ontwikkelaar: Big Bad Wolf Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 24 juli 2018 Adviesprijs: €29,99

Het avontuur met Louis de Richet, de geheimzinnige raad in het kasteel van heer Mortimer en zijn verdwenen moeder gaat verder met de derde episode, Ripples. De eerste twee episodes brachten ons een narratief avontuur op zijn Telltale's, maar dan met de nodige vernieuwingen die het genre nodig had. Maar weet de game ook in zijn derde episode een goed verhaal te brengen?

Het politieke landschap dat zich vormde tijdens de eerste twee episodes was duidelijk, maar treed in het verhaal van deze derde episode nog meer naar voren. De zoektocht naar de moder van Louis de Richet staat duidelijk nog centraal, maar waar we anders iedereen een beetje naar de mond praten om goede relaties te onderhouden, krijgen we in deze episode duidelijke keuzes voorgeschoteld. Het sterke aan één pivotale keuze, is dat de grote lijn van je verhaal helemaal bepaald wordt. Dat geeft de game alweer replay value, want de volgende keer wanneer je de andere keuze maakt, zal het verhaal en zijn rode draad heel erg verschillen van je eerste speelbeurt.

Veel politiek en sterke verhaalkeuzes dus, en de 'council' gaat in deze episode ook echt van start. Het is de aanloop naar de belangrijkste keuze in de game, maar voor het overige blijven de gameplay mechanismen natuurlijk hetzelfde. We bouwen ons personage uit, verschaffen hem van vaardigheden die in conversaties en in onderzoek kunnen gebruikt worden, wat ons meer mogelijkheden geeft. We zitten ondertussen aan de derde episode, dus het is normaal dat ons personage steeds meer vorm krijgt én meer vaardigheden ter beschikking krijgt. We worden nog altijd niet overladen met 'honey' om de actiepunten aan te vullen, dus moeten we onze keuzes en welke vaardigheden we gebruiken, goed overwegen en managen.

Dat maakt dat we alweer een zeer sterke episode krijgen. Hoewel we het gevoel hebben dat de moeder ietsje op de achtergrond komt, en er een klein beetje gebrek aan afwisseling in omgevingen is. We krijgen wel kleine dingen, zoals de crypte, maar visueel iets meer afwisseling mag wel na drie episodes. Toch kan het de pret niet drukken. Het verhaal ontwikkelt zich sterk, met interessante politieke wendingen en puzzels die niet te moeilijk, maar zeker niet te makkelijk zijn. Al bij al gaat deze derde episode gewoon voort op het elan van de eerste twee.

The Council is een topgame. Dat wisten we na één, na twee en ook na drie episodes. Het vernieuwt het narratief avonturengame zoals Telltale ons dat leerde kennen en weet een straf verhaal en goede puzzels te combineren met al die elementen. De derde episode toont dat de game niet verzwakt. Op naar vier en vijf!

9/10