Review: The Mooseman

Ontwikkelaar: Sometimes You Uitgever: Sometimes You

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Platformer

Releasedatum: 17 juli 2018 Adviesprijs: € 9,99

Games hebben altijd een verhaal dat goed vooruitgaat, duidelijk en simpel is, of net ingewikkeld is maar wel voldoende actievolle elementen bevat. The Mooseman is daarentegen een heel andere game. Eén van die belevingsgames die het de gamer niet al te moeilijk maakt en mythen en sagen integreert in zijn verhaal.

In The Mooseman besturen we het titulaire personage Mooseman, en die kan zien wat de normale sterveling niet ziet. Beginnend in de onderwereld, gaan we op avontuur in drie lagen van de wereld. De onder-, midden- en bovenwereld. Tijdens die reis gaan we allerlei mythes en symbolen ontdekken. Een belevingsgame dus, die ons Russische mythes aanleert en doet ontdekken. Het is een rustige game waar het nooit actievol in wordt, maar het probeert wél allerlei omgevingspuzzels voor te schotelen en lukt er aardig in om ons bij momenten uit te dagen.

Niet dat het allemaal complex wordt. We gaan van links naar rechts is een vrij mooi ontworpen 2D-wereld, maar de game gebruikt het concept om met een druk van de knop bepaalde dingen wel of niet te zien. De levende en niet-levende wereld, waardoor er van alles verandert en bepaalde paden toegankelijk en bewandelbaar zijn en bepaalde paden niet. Het is dus spelen met de levende en niet levende wereld en dat is vrij leuk. Het gaat niet alleen om paden, maar ook om het ontwijken van ondoden. Zo moet je goed timen wanneer je wisselt tussen de twee werelden, om al dan niet even jezelf vast te zetten in een object, zodat je ze ontwijkt.

The Mooseman komt hierdoor wel met een aantal leuke ideeën, maar door de vrij lineaire directie blijft het hapbaar en niet al te moeilijk. Toch is het af en toe verrassend en ook door het wisselen van de onder- midden- en bovenwereld komen er met regelmaat van de klok nieuwe dingen voorbij. Iets minder interessant is de manier waarop nieuwe mythes en verhalen ontdekt worden. Dat gaat door palen te activeren, maar die bevatten geen uitdaging. Het was interessanter geweest wanneer je er echt op naar zoek zou moeten gaan. Met het andere proberen ze dat wel, maar het is allemaal een beetje te simpel gehouden.

Dat neemt niet weg dat de mythes wel leuke stukjes verhalen zijn en het een soort van dwang opwekt om elke mythe te verzamelen. Dan doet de gameplay toch iets goed. En het is ook gewoon heel leuk om door de wereld van The Mooseman te lopen. Niet alleen zijn de uitdagingen in elke wereld anders, ook visueel verschillen de drie lagen van de wereld heel erg van mekaar en is de visuele stijl heel erg goed naar voren gebracht. Grafisch is het een game die het enerzijds simpel houdt, maar ook sterk voor de dag komt.

Er valt niet heel veel meer te zeggen over The Mooseman, want de game is vrij lineair en bevat niet al teveel gameplay-elementen. Bovendien is het een vrij korte game. Dan kan je een mindere score verwachten, maar niets is minder waar. Het is gewoon een game met degelijke gameplay in een knap jasje die de kleine prijs en je tijd waard is.

7/10