Review: Pro Cycling Manager 2018

Ontwikkelaar: Cyanide Studio Uitgever: Focus Home Interactive

Platform: PC Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 28 juni 2018 Adviesprijs: 39,99

De Ronde van Frankrijk loopt op zijn laatste benen. Volgend weekend kennen we de winnaar van de Gele Trui. Ondertussen hebben we de game van de Ronde van Frankrijk, Tour de France, op PS4 al gereviewed, maar er is natuurlijk nog de meer simulatorachtige ervaring op PC, Pro Cycling Manager 2018.

Pro Cycling Manager is de jaarlijks weerkerende managementgame van het wielrennen voor de gamende wielerliefhebber die meer houdt van cijfertjes, statistiekjes en het micromanagen van een ploeg dan van de meer directe aanpak van de Tour de France-game. Maar elk jaar komen we tot dezelfde conclusie: teveel van hetzelfde in een lichtjes anders pakketje. Met een managementgame rond wielrennen kan je natuurlijk niet zoveel kanten uit, maar gameplaygewijs kan je altijd verbeteren. Zeker met de horde bugs die de game jaarlijks teisteren. Toch lijkt er op het eerste zicht niet al te veel veranderd. Integendeel. Wanneer je de game op poten zet lijkt het er helemaal hetzelfde uit te zien. Toch is er hier en daar een aanpassing gebeurd, al moet je er naar zoeken.

Want het gaat niet direct om aanpassingen die op invloed zijn van de gameplay tijdens de koersen zelf. Nee. De focus van ontwikkelaar Cyanide Studio lag dit jaar blijkbaar aan delen van het managementaspect, zoals het onderhandelen van contracten en transfers. Enerzijds is dit geen slechte zaak. We hebben gemerkt dat de wielrennerscarrousel een beetje realistischer geworden is, en voor een managementsimulator is dat altijd een goede zaak. Maar het probleem met deze game is dat ze voor het overige met bitter weinig vernieuwing over de brug komt. Een realistischere transfercarrousel zou een goede aanvulling zijn op verbeteringen tijdens de koers zelf, maar die zijn er niet. Of toch wel, volgens de ontwikkelaar zelf.

Cyanide zegt dat er grotere ontsnappingen mogelijk zijn en dat tussensprints realistischer werken, idem voor massaspurten. Maar tijdens de gameplay is daar vrij weinig van te merken. Integendeel. Al enkele jaren lijkt je gewoon een game van een paar jaar daarvoor te spelen, alsof die game enkele patches heeft gekregen en nieuwe rosters voor de ploegen. En dat is uiteraard geen goede zaak. Goed, overall is Pro Cycling Manager altijd een degelijke game geweest .Voor wielerliefhebbers die de ploegleider willen uithangen is dit de ultieme game. Alle koersen die je wil zitten er in, je kan een ploeg aardig managen en voor de hardcore wielerliefhebber is de koersen rijden en uitstippelen gewoon leuk. maar zelfs voor hen zou je denken dat er ondertussen te weinig vernieuwing te rapen is.

En dat geldt niet enkel voor de gameplay. Ook grafisch is er een stand still te merken. Toegegeven: de menu's zien er telkens een tikkeltje anders uit en zijn de voorbije jaren strakker geworden en ook de UI is wat veranderd. Maar de graphics tijdens het spelen? Die blijven toch ondermaats. De animaties op de fiets blijven houtig en de ene fietser die de andere passeert is ook al niet om aan te zien. De omgevingen op zich blijven acceptabel, maar overall blijft het er uitzien zoals dat vijf jaar geleden al het geval was.

Pro Cycling Manager 2018 is geen slechte game. Verre van. Zeker niet wanneer je het moet beoordelen op maat van de doelgroep. Zij krijgen een coherente uitgebreide game rond het managen en leiden van een wielerploeg. Maar tegenover andere jaren krijgt de game alweer te weinig vernieuwing mee en is het dezelfde game, maar met wat patches.

6/10