Review | Garage: Bad Trip

Ontwikkelaar: Zombie Dynamics Uitgever: tinybuild

Platformen: PC Genre: Shooter

Releasedatum: 6 juli 2018 Adviesprijs: € 12,49

Zombies zijn en blijven een dankbaar onderwerp voor film- en televisiemakers, maar ook ontwikkelaars van games gaan maar al te graag aan de slag met de ondode menseneters. Vooral de kleinere ontwikkelaars. En sommigen wijden hun complete naar er aan. Zombie Dynamics maakte dus een game met zombies in de hoofdrol.

Garage: Bad Trip begint met een man die bewusteloos in een garage lag en wakker wordt. Waarom de man daarom ligt en hoe hij er komt is helemaal niet duidelijk, maar dat is niet erg. Een top-down shooter als deze draagt een verhaal niet mee als sterktepunt, maar als excuus om een game af te trappen. We weten wel dat we ons in een garage bevinden, het meer lijkt als een goed gestructureerd doolhof dan een garage en dat de zombies van alle kanten kunnen komen. Jammer van het gebrek aan verhaal, want de documenten die we vinden zeggen nu eenmaal niet zoveel Maar goed, zolang de gameplay goed is?

En wel, die is best wel leuk. Het is wel even wennen aan het bewegen van ons personage. Het is een topdown shooter en dat vergt wat aanpassing, maar het lijkt allemaal niet zo vlot gecodeerd. Al maakt de sfeer, het design en de actie wel wat goed. De makers zeggen geïnspireerd te zijn door de jaren '80 en het VHS tijdperk en dat merk je wel. De visuals en de sfeer maakt het leuk om spelen. Hier en daar simpele dingen zoals een tv'tje opzetten waar het nieuws dan op begint, maar ook zaken als een speciaal drankje dat je x-ray krachten geeft en geheime tunnels doet ontdekken zorgen voor een visueel trippy ervaring die een leuke afwisseling is binnen de gameplay.

Want daarbuiten ga je natuurlijk veelal zombies afmaken, hier en daar een sleutel zoeken, ratten doodtrappen en hier en daar eens sterven. De koelkasten herbergen drankjes en sommige kratten medkits, maar dat maakt de boel niet simpeler. Je levensbalk wordt snel geteisterd wanneer je zombies tegenkomt en soms kom je er niet met dodgen alleen. Want je hebt een stamina, en als die leeggelopen is, moet je vechten voor je leven. In het begin met je vuisten en voeten, later met vuurwapens of meleewapens. De diversiteit daarin is niet enorm hoog, maar de uitdaging die de game stelt maakt dat dit niet echt een minpunt is.

Crafting is ook trouwens onderdeel van de game. Al is dit een zeer simpel aspect. Wanneer je een crafttafel vindt, weet je dat je enkele objecten in de omgeving moet gaan zoeken om vervolgens dat ene item te craften dat je nodig hebt. Dat aspect leid soms af van de gameplay en zorgt voor leuke intermisses, maar wat ons betreft had dit nog beter uitgewerkt mogen zijn. Eén ding dat wel heel erg stoort: het gebrek aan inventory. Het is een moeilijk spel, en dat vinden we goed, maar waar we medkits op zak kunnen hebben, kan dat niet met de drankjes. Jammer, want soms hebben we het niet nodig en moet je het laten liggen, en had je dat vijf minuten later in een gevecht kunnen gebruiken. Dat is slechts een kleine irritatie bij een game die voor het overige enorm leuk is.

Garage: Bad Trip struikelde haast per ongeluk in onze inbox, maar we zijn blij dat we de recensiecode opgemerkt hebben. Het is immers een verrassing en gewoon een verslavend en toffe game. Het verhaal is simpel en een gebrek aan inventory is jammer, maar je kan niet om de leuke gameplay en geweldige visuele sfeer.

8/10

© Game4me