Review | Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy (Switch)

Ontwikkelaar: Vicarious Visions, Toys For Bob, Iron Galaxy Studios Uitgever: Activision,

Platformen: Nintendo Switch, PS4, Xbox One, Microsoft Windows Genre: Platform

Releasedatum: 26 juni, 2018 Adviesprijs: € 39,99

22 jaar geleden bracht Sony hun eerste console uit, PlayStation 1. Het ging de strijdt aan met Ninteno en SEGA. Het werd een pittig gevecht op de consolemarkt. Nintendo had als vertegenwoordiger Mario, SEGA vertrouwde op Sonic. Sony kwam op de proppen met Crash Bandicoot en dat werd in die tijd een gigantisch succes. We zijn nu 2018 en bevinden ons in de tijd van de remakes, daarom krijgt Crash opnieuw de kans om te schitteren. Vorig jaar deed hij dit al op PS4 en nu is de tijd gekomen dat hij zich gaat bewijzen voor de Nintendo Switch. Heeft Crash de tand des tijds doorstaan? Of is hij compleet gek gedraaid? Wij gingen op avontuur om dit te ontdekken.

We moeten het grif toegeven dat we 22 jaar geleden fan werden van deze Crash Bandicoot. Zeker de eerste drie titels van deze Tasmaanse duivel waren echte voltreffers. We vonden het dan ook wel geestig om deze avonturen opnieuw te beleven op de huidige generatie consoles. Aan de andere kant van van de medaille heb je nu natuurlijk ook titels zoals een Super Mario Oddyssey, en dan kan het toch zeer moeilijk worden voor onze pluizige vriend.Zoals de titel en de voorgaande tekst al deed vermoeden krijgen we dus toegang tot Crash Bandicoot 1 tot en met deel 3. Het verhaal van deze games is flinterdun, dus daar gaan we ook niet al te veel tijd aan spenderen. We krijgen de mogelijkheid om met Crash en zijn zus Coco op een knotsgek avontuur te gaan. Je gaat de strijdt aan met Dr. Neo Cortex die maar één doel heeft en dat is chaos op de wereld loslaten.

Wie 22 jaar geleden de games van Crash Bandicoot heeft gespeeld en nog niet aan Alzheimer lijdt, zal op het eerste zicht niet veel verschil zien. Het grafische aspect heeft natuurlijk een opfrisbeurt gekregen, maar op gebied van gameplay is zo goed als alles hetzelfde gebleven. Deze keuze kan je dan ook langs beide kanten bekijken. Voor mij persoonlijk is dit een geweldige nostalgische trip, maar voor de jongere generatie gamers zal dit misschien te gedateerd aanvoelen.

Je kan met Crash of Coco dus levels trotseren waar je je enkel naar boven moet begeven of naar onder. Je hebt ook als vanouds de echte 2D levels waar je je enkel zijwaarts kan bewegen. De variatie van levels zit dan wel weer goed in elkaar. In sommige levels moet je rennen voor je leven, want je wordt achterna gezeten door een rollende steen of een bijtgrage dinosaurus. Een jetski besturen of op een everzwijn of ijsbeer rijden zit er ook allemaal in. Als je het naderbij bekijkt, wordt het moeilijk om je te vervelen doorheen de levels.

Op grafisch vlak doet Crash Bandicoot N'Sane Trilogy het zeker niet slecht, maar we moeten toegeven dat op PlayStation 4 de grafische kracht iets meer uitblonk. Wat ons dan wel weer opviel in deze Nintendo Switch-versie is het feit dat je figureren minder pluizig voorgesteld worden en dit in principe dichter bij het origineel komt. Wij hebben ons kostelijk geamuseerd doorheen deze nostalgische trip, maar de vraag blijft of nieuwe generatie gamers deze oude vernieuwde game nog een kans willen geven. Wij raden het toch zeker aan om deze trilogie een kans te geven.

Crash Bandicoot is zoals voor vele gamers uit de jaren '90 een figuur dat je in de ban hield. Nu 22 jaar later ligt het iets anders, maar vonden we het toch zeer leuk om deze drie titels in een nieuw jasje opnieuw te spelen. We hebben ons geen seconde verveeld doorheen de variatie aan levels. De oude generatie zal met een glimlach terugdenken aan de tijd van toen, maar hoe de nieuwe generatie gamers op deze titels neerkijkt blijft een vraag.

7,5/10