Review: New Gundam Breaker

Ontwikkelaar: Crafts & Meister Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platform: PS4 Genre: Actie

Releasedatum: 22 juni 2018 Adviesprijs: 59,99

Gundam is back! De langlopende animereeks met verschillende vertakkingen kreeg al enorm veel games, vanop de oeroude Famicom toe, maar Bandai Namco brengt soms nog eens een game uit. New Gundam Breaker, heet de game en de nadruk ligt op 'nieuw'. Verandering juichen we altijd toe. Zolang het maar innoverend is en de gameplay ten goede komt.

Wel, gamers die fan zijn van Gundam en zaten te wachten op een compleet nieuwe manier van spelen kunnen tevreden zijn dat er verandering is. Het verhaal, waar je als nieuweling op een school komt waar je Gunpla's leert bouwen, wordt alvast op een nieuwe manier verteld. Nu ja, het is maar wat je nieuw noemt. Het is de visual novel-stijl die je in heel veel op Japanse IP-gebaseerde games ziet. Maar op zich is het geen slechte keuze. Zo krijg je steeds een goede break van de actie en is het gewoon een aangename vorm van verhaalvertelling. Dit aspect is helemaal niet slecht uitgewerkt. Helaas voor de fans is bijna de rest van de game dat wél.

Dat noemen we dan meteen met de deur in huis vallen. De ontwikkelaar probeert de gamereeks te vernieuwen, maar is iets te ijverig geweest. In plaats van mooie nieuwe muren en verdiepingen op de bestaande fundamenten te bouwen, werden de fundamenten gesmolten met bijtend zuur. Maar het zuur werd niet geneutraliseerd en daardoor slaan de nieuwe fundamenten al snel aan het wankelen. Wat bedoelen we daarmee? Dat de actiesequenties serieus rammelen. De actie wordt op allerlei manieren onderbroken. Ja, uiteraard vecht je met je Gunpla tegen andere Gunpla's, maar je wordt met regelmaat van de klok weggerukt uit de actie. Je moet de vijand immers niet compleet vernietigen om te winnen in de 3 vs 3 battles. Je moet ook punten verzamelen door opdrachten te vervullen.

Dat gedeelte hadden ze meteen moeten schrappen. Dat één van de creatieve mensen geen post-it op de PC's van de ontwikkelaars heeft gehangen met zijn veto kan er bij ons niet in. De opdrachten hebben niets met vechten te maken en zijn bovendien verre van gevarieerd. Wanneer je steeds dezelfde dingen moet uitvoeren, is de lol er snel van af. Al is niet alles kommer en kwel tijdens de actie. De stukken van andere Gunpla's kan je als een dief in de nacht stelen en nadien gebruiken om je Gunpla aan te passen. Al weet de ontwikkelaar dat kleine lichtpuntje meteen teniet te doen door ook daardoor je uit de actie te onttrekken. Je moet de onderdelen immers in zo'n inventory kist gaan opslaan, en daarvoor moet je ook net wég van de actie. Helaas.

Toch slaagt de game er nog in één aspect helemaal goed te doen: het aanpassen van je Gunpla. Daar past het 'stelen' van onderdelen natuurlijk ook bij, maar er is één belangrijke toevoeging aan het geheel: Er werd een skelet ingepast in de Gundam-vehikels waardoor je zo goed als élk aspect van je Gunpla kan aanpassen. Waar het geplaatst is, hoe groot, welke hoek... wat dan ook. Dat geeft de 'Gunpla enthousiast' toch wel een groot aantal mogelijkheden om de mobile suit van hun dromen samen te stellen. Eén ingreep die echt wel goed is voor de fans. Jammer dan dat dit niet geïntegreerd is in een betere game, want dan hadden we echt een straffe Gundam-game gekregen. Maar nu is het een kolossale misser van een overijverige ontwikkelaar die het ook grafisch niet bijster goed van afbracht.

De Gundam-franchise loopt al zo lang dat er toch een bepaald respect voor mag zijn. Jammer genoeg krijgt die franchise niet de game die het verdient. Anno 2018 mag de gamereeks al eens vernieuwd worden, maar als de fundamenten wankel zijn, is het hele huis een disaster waiting to happen. De visual novel vertelstijl en de immens grote aanpassingsmogelijkheden om een Gunpla naar believen te maken zijn goede elementen, maar zo goed als al de rest is de moeite amper waard.

4/10