Review: MXGP Pro

Ontwikkelaar: Milestone Uitgever: BigBen Interactive

Platform: PC, PS4, Xbox One, Genre: Race

Releasedatum: 29 juni 2018 Adviesprijs: 59,99

Milestone is weer van de partij met een nieuwe racegame. De ontwikkelaar lijkt dit jaar de racegames aan de lopende band uit hun studio te persen, want na Gravel, Monster Energy Supercross en MotoGP 18 is dit al de vierde racer dit jaar. En het jaar is nog maar half. Het is de opvolger van MXGP 3 van vorig jaar, maar kan de game ook overtuigen?

De MXGP-games van Milestone zijn de laatste jaren niet zo enorm geslaagd en met de kwantiteit aan games die dit jaar verschijnt waren we sceptisch over de kwaliteit. De presentatie is in ieder geval al ok. We krijgen onmiddellijk de keuze om een aantal tutorials te volgen om te wennen aan de handelingen van de motor, en daarna kunnen we aan de slag in de traditionele modi en in de Career alweer onze eigen racer aanmaken. Meteen valt op dat de ontwikkelaar het iets anders heeft aangepakt. En niet alleen qua racen zelf, maar ook in de structuur van de game en de manier waarop je jouw motor verbeterd en zaken vrij speelt. En het blijkt net genoeg om van een verbeterde game te spreken.

Het meest opvallende in de Career is de manier waarop je zaken vrij speelt. Je kan elk onderdeel van je motor pimpen, maar vrijspelen doe je met 'Fame'. Die Fame verdien je door goed te presteren en des te beter je presteert, des te meer fame je krijgt. Hierdoor kan je betere sponsors vastleggen waardoor je nieuwe onderdelen kan aankopen en zo je performance kan verbeteren. Een slimme ingreep die de structuur ietwat verandert, maar het de mode een nieuw elan geeft. Niet alleen dat, maar omdat je deze keer in een lagere categorie start en écht carrière kan maken van onder aan de ladder, krijg je ook voldoende de tijd om dingen vrij te spelen. Het enige minpuntje hierin is misschien dat we een grotere variatie aan tracks hadden willen zien. Het design van de tracks is degelijk, maar soms voelen we het aan alsof we op eenzelfde parcours, maar in een ander land, aan het racen zijn.

Maar de manier waarop je dingen vrij speelt, of dat je een categorie lager begint, is niet het enige wat veranderd is. Ook de manier waarop je racet is wat anders. Ten eerste heb je de keuze om een realistische mode aan te gaan - wat we enkel experten aan raden - of een mode waarin je naar hartenlust elke parameter kan aanpassen. Maar zelfs dat laatste is lastig genoeg. De gameplay werd geïnjecteerd met een dosis realisme en het is een pak uitdagender geworden om goede resultaten neer te zetten. In de bochten moet je veel meer timen en spelen met gas en rem, de motoren reageren realistischer op gladde sporen of op het teveel leunen in de bochten, duelleren om een plek te winnen in het pak is leuker... MXGP Pro is qua gameplay een heuse stap vooruit. Al zijn er ook een paar mindere puntjes. Na drie seconden van het parcours wordt je gereset, wat goed is, maar soms gebeurt dit na een nanoseconde of soms ga je om een onbegrijpelijke reden van het circuit. Kleine irritaties die de gameplay-ervaring bemoeilijken.

Toch is dit gewoon een betere game dan MXGP 3. Een pak uitdagender en realistischer, maar het ziet er ook gewoon beter uit. Het detail rond de parcoursen is niet fenomenaal, maar al beter dan we gewoon zijn en ook de details op de racers en het parcours doen de game er beter uitzien dan voorheen. Nu, dat maakt van het spel nog geen racetopper. Maar er zit vooruitgang in en het levert een degelijke race-ervaring af. De modi mogen nog wat creatiever en de Career Mode heeft nog net dat tikkeltje meer nodig om van een echt originele carrière mode te spreken. Maar dat dit een geslaagde game is voor gamers die liefhebber zijn van racegames en motocross-games in het bijzonder, is een evidentie.

MXGP 3 was niet zo'n geslaagde game, maar met MXGP Pro lijkt de franchise op de goede weg. De nieuwe elementen en verbeterde gameplay maken van MXGP Pro een uitdagende game en Milestone bewijst dat kwantiteit niet noodzakelijk de kwaliteit van een game in de weg staat. Op deze manier mag Milestone meer MXGP-games maken

7,5/10