• Kevin Vercauteren

DLC Review: Mario+Rabbids: Kingdom Battle- Donkey Kong Adventure

Ontwikkelaar: Ubisoft Uitgever: Ubisoft

Platform: Nintendo Switch Genre: RPG, Strategie

Releasedatum: 26 juni 2018 Adviesprijs: 19,99 (Season Pass)

Dat de Nintendo Switch het na één jaar zeer goed doet, is nog zacht uitgedrukt. Zo zijn er tot nog toe een heel aantal leuke games verschenen voor de console Zo hebben we enkele maanden geleden één van de beste games (Mario+Rabbids: Kingdom Battle) tot hiertoe op de Switch mogen reviewen en zoals het gewoonlijk gaat in het gamewereldje is er een DLC pakket voorzien. Deze keer is de hoofdrol weggelegd voor Donkey Kong. Kan dit DLC avontuur zich meten met de base game? Wij haalden onze tactische kunsten boven en kwamen tot het volgende verdict.

Het vorige avontuur ging van start wanneer de Rabbids hun chaos bovenhaalden en in deze DLC -Donkey Kong Adventure- is het niet anders. In het origineel versla je als eerste hoofdbaas Rabbid Kong, die na zijn nederlaag afdruipt. Op hetzelfde moment is Rabbid-Peach weer enkel met zichzelf bezig en wanneer ze ontdekt dat de batterij van haar smarth-phone bijna leeg is, begint pas de miserie. Beide belanden in het rijk van Donkey Kong met een toets van de gekke Rabbids. Rabbid Kong doorstaat een transformatie, waardoor hij de baas wil worden van het eiland. Donkey Kong ziet dit echter niet zitten en slaat de handen in elkaar met Rabbid Peach en Rabbid Cranky. Wie de vorige Donkey Kong Country games heeft gespeeld weet dat Cranky de Opa is, maar nu in Rabbid vorm.

De munten van Mario maken plaats voor de bananen van Donkey Kong, zo zijn ook de orbs uit het origineel vervangen door runes. Met de bananen kan je doorheen de game nieuwe hoofd -en secundaire wapens kopen en met de runes kan je je skills van je drie kompanen versterken. Op dit vlak blijft het ongeveer hetzelfde als in het origineel. Doordat we doorheen deze DLC enkel met Donkey Kong, Rabbid Peach en Rabbid Cranky kunnen spelen blijft het vrij beperkt. Dit wil echter niet zeggen dat de tactische gameplay niet voldoet, integendeel zelfs. Rabbid Peach kennen we natuurlijk uit het origineel en deze blijft zoals ze is. Ze beschikt wel over een nieuw arsenaal aan wapens. Donkey Kong is de ster van deze DLC en dat zien we ook aan zijn skills. Zo kan hij bij zijn bewegingsactie iemand van zijn team meenemen en op het einde van zijn beweging dit teamlid weggooien zodat deze nog verder op de map geraakt. Niet alleen kan hij dit met zijn teamleden, maar ook vijanden, beschermingsstenen en kisten met honing, brond en dergelijke in kan hij meenemen en op een vijand of groep vijanden gooien.

Als er wat vijanden te ver van Donkey Kong staan haalt hij zijn bongos boven en speelt hij een meeslepend muziekje waardoor de vijanden zich zo dicht mogelijk bij Donkey Kong plaatsen, waarna hij genadeloos toeslaat. Rabbid Cranky gebruikt dan weer een kruisboog waarmee hij schoten lost die een ganse breedte kunnen raken. Hij kan ook met zijn kruisboog een ton afschieten die een groot gebied vullen met de nodige schade. Hij kan ook vijanden die in de buurt staan in het slaap wiegen, zo zorgt hij ervoor dat deze een beurt moeten overslaan.

De wereld van Donkey Kong is verspreidt over vier werelden en deze zijn stuk voor stuk prachtig en herkenbaar weergegeven. Wie op de Super Nintendo de Donkey Kong Country games heeft gespeeld gaat een nostalgische rit tegemoet. Donkey Kong Adventure staat ook bol van de puzzels en dat vinden we zeker een pluspunt. Wie aan de slag wilt met deze DLC zal eerst in het origineel de eerste wereld moeten voltooien. Wij hebben deze DLC op ongeveer 7 uurtjes doorstaan en hebben ons enorm geamuseerd. Ubisoft en Nintendo blijkt een magisch duo.

Wie in het bezit is van een Nintendo Switch en aanleg heeft voor strategie moet deze titel met zijn DLC absoluut in huis halen.

Mario+Rabbids: Kingdom Battle was al een topper, maar deze DLC Donkey Kong Adventure moet zeker niet onderdoen voor het origineel. We kunnen zelfs stellen dat dit niet echt aanvoelde als een DLC, maar meer als een gloednieuw avontuur. De humor van de Rabbids is ook weer geweldig aawezig. We raden dan ook aan om Mario+Rabbids: Kingdom Battle Gold Edition aan te kopen zodat je het volledige pakket hebt.

8,5/10