Review: The Elder Scrolls Online - Summerset

Ontwikkelaar: Zenimax Studios Uitgever: Bethesda Softworks

Platformen: PS4, Xbox One Genre: MMORPG

Releasedatum: 6 juni 2018 Adviesprijs: €39,99

Wanneer The Elder Scrolls Online verscheen, ondertussen drie jaar geleden,kregen we een enorm sterke MMO-versie van het bekende Elder Scrolls-universum. En daarna bleef Zenimax met nieuwe content komen. De meest recente kregen we een jaartje geleden met het geweldige Morrowind, maar daar houdt het niet op. Tijd om Summerset in te duiken.

Het verhaal dat we in Summerset gaan ontdekken vertrekt onmiddellijk na de gebeurtenissen in Morrowind, maar als nieuwe speler kan je ook meteen het avontuur instappen. We krijgen een kersvers gebied om te verkennen en te queesten en het is niet meer of niet minder dan het gebied van The High Elves. En dat merk je meteen aan de stijl van de omgeving. Het is heel wonderlijk en sprookjesachtig en de natuurlijk lijkt wel een gouden randje te hebben. Het is de eerste keer dat we met een Elder Scrolls-game dit gebied betreden en op sommige vlakken zit daar maatschappijkritiek in.

Het verhaal draait er namelijk om dat de High Elves hun gebied voor de eerste keer openstellen aan buitenstaanders die ze als 'minder beschouwen en de bevolking is daar alles behalve blij mee. Maar er schuilt een nieuw gevaar en wij mogen als speler dit gaan onderzoeken. En de manier waarop het verhaal aan ons gevoed wordt en zich ontplooit is erg sterk. De structuur van de missies mag dan misschien wel gewoon heel erg herkenbaar zijn - je moet niet veranderen wat werkt -, maar hoe we stukje bij beetje meer te weten komen over de duistere krachten die aan het werk zijn in de ondergrondse netwerken van Summerset doet je als speler verlangen naar meer.

En dus zijn we al snel uren kwijt aan deze nieuwste uitbreiding. De missies sturen je van de ene locatie naar de andere om telkens weer iets te weten te komen of om aan de zijde van een ander personage jezelf een weg te banen door een van de vele knap ontworpen, nieuwe dungeons. En het is een feit: als je als speler de tijd uit het oog verliest, ben je een goed spel aan het spelen. Ja, de manier waarop side-quests en hoofdmissies gestructureerd zijn kunnen soms overkomen als repetitief, maar het verhaal dat ze omringt maakt héél veel goed.

Eén van die knappe elementen, is de Psijical Order. Een mysterieuze orde die draait rond magie en zorgt voor een aantal nieuwe, coole elementen. Het verhaal daar rond is natuurlijk één zaak, maar er is ook nog de nieuwe skill tree en het feit dat je leert de tijd terugdraaien. Allemaal zaken die de Summerset uitbreiding een beetje een eigen 'smoel' geven, en dat zoek je toch altijd in een uitbreiding. Daarenboven zijn er nog leuke extra's als je eigen juwelen die je kan craften en heel wat nieuwe sets om bij mekaar te harken door middel van onder andere een hele nieuwe, erg uitdagende raid.

Als we toch iets negatief moeten zeggen, gaat het misschien om het grafische aspect. Niet dat het niet mooi is. De omgeving is knap ontworpen en het contrast tussen de natuur en de gebouwen is ook heel erg te pruimen. De wereld van de High Elves is knap neergezet. Maar je gaat héél wat uren spenderen in Summerset en dan mocht er misschien wel wat meer variatie in de omgevingen. Misschien is dat muggenziften, maar op dat vlak verwachten ietsje meer.

Na het fantastische Morrowind krijgen we met Summerset alweer een uitbreiding op ons bord die zijn naam waard is. Je gaat tientallen uren spenderen aan het verkennen van de omgeving, missies vervullen en een sterk verhaal ontdekken. De omgeving mocht iets meer variatie hebben; maar desalniettemin is dit een uitbreiding die zijn geld méér dan waard is.

8/10