Review: Jurassic World Evolution

Ontwikkelaar: Frontier Developments Uitgever: Frontier Developments

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Simulatie, Managements

Releasedatum: 12 juni 2018 Adviesprijs: €54,99

De dinosaurussen slaan weer toe! Jurassic Park is nog steeds hot en met een nieuwe film in de bioscopen slaat de marketingmachine op volle toeren. Het speelgoed rond Jurassic World puilt de speelgoedwinkels uit en Frontier Developments brengt de Jurassic World-ervaring naar PC en consoles met de managment-game Evolution.

Een groot man zei ooit 'Life always finds a way'. En dat mogen we vinden op een kersvers eiland waar we de controle over krijgen. Qua aankleding doet de game in alle geval zijn best. De stem van Jeff Goldblum's iconische personage Dr. Ian Malcolm begeleidt ons, en hier en daar komen ook andere personages uit Jurassic World ten tonele mét originele stemmencast. Als je de gamer echt de wereld van Jurassic World in wil trekken, is dit wel degelijk de manier om het te doen. We zijn dus meteen mee en beginnen met veel zin aan het avontuur. Een avontuur dat al snel vrij duidelijk blijkt qua structuur.

Het gros van de gameplay draait om een viertal elementen: het researchen, het incuberen, het onderzoeken van sites en aangaan van contracten. Dat krijg je snel allemaal mee en je wordt toch een klein beetje bij de hand genomen door het spel. Iets meer vrijheid om alles zelf meer te ontdekken mocht wel, al maakt het dit een pakje makkelijker voor casual gamers om in te stappen. Al maakt het dat niet noodzakelijk makkelijk. Je stelt je objectieven door contracten aan te gaan bij verschillende divisies - entertainment, security en research - en na de eerste contractjes wordt het lastiger om ze te vervullen. Een beetje uitdaging mag wel, en uitdagend is het wel voor een stuk, maar de game nekt je ook een beetje.

Al heel snel in het spel krijg je enkele contracten die heel moeilijk te vervullen zijn tot dat je méér hebt gedaan, waardoor de beloning lang uitblijft. Soms heel lang. De contracten mochten bij momenten dus best wel wat meer afgestemd zijn op het niveau dat je op dat moment hebt in het spel. Maar er valt dus wel heel wat te doen. Nieuwe gebouwen of upgrades unlock je door research te doen, de mogelijkheid om dino's te incuberen speel je klaar door onderzoeksteams de wereld rond te sturen om opgravingen te doen. Ondanks deze mogelijkheden blijft het gevoel van een echte parksimulator wat afwezig.

Qua puur management is de game nochtans prima vormgegeven. Er is een heus Command Center waarin je probleemloos kan navigeren tussen de belangrijkste takken als expedities, research en meer maar ziet het er ook allemaal goed uit, en is het makkelijk navigeren op het parkplan om te zien waar er stroom nodig is en hoeveel en meer van zulke zaken. Al valt het micromanagement wat tegen. Buiten wat elektrische torens en pylonen plaatsen om te zorgen dat alle faciliteiten en attracties electriciteit hebben, is er op dat vlak niet veel te doen. Net zoals het tevreden houden van bezoekers. Het zetten van dingen als een cadeauwinkel op eetstandjes heeft enkel effect op inkomsten, maar het zal niet uitmaken hoeveel bezoekers er komen, of hoe tevreden ze zijn. Het park voelt dan ook zelden echt levendig aan, wat absoluut een minpunt is in park simulators.

Toch valt er voor de gemiddelde Jurassic Park - excuseer, World - genoeg plezier uit te halen. De dino's in mooie verblîjven stoppen, researchen... Je voelt je op sommige momenten een ware John Hammond. Alleen jammer dat situaties als ontsnappende dino's net wat te snel in de game komen, en ze te makkelijk uit alle soorten hekken breken. Dat kan voorvallen, maar hier net iets te vaak.

Dat zijn eerder kleine irritaties, maar overall is het een degelijke game. Maar op visueel vlak is het meer dan dat: schitterend. Jurassic World Evolution is een game die er enorm gedetailleerd uitziet en gebruik maakt van dynamische weereffecten. Hierdoor leeft het eiland - in tegenstelling tot de bezoekers - en wordt je visueel verwend. In- en uitzoomen kan je naar hartenlust doen, want het ziet er allemaal erg high-end uit. Op voorwaarde dat je PC de maximale settings aankan, natuurlijk. De game stelt ook een landscape editor ter beschikking die je de mogelijkheid het eiland qua structuur vorm te geven. Verlagen of verhogen van land, water integreren, planten en bomen... Heel makkelijk én leuk om te doen. Een beetje zoals de game in zijn geheel.

Jurassic World Evolution is verre van de beste park simulator die we al gespeeld hebben, maar zeker als liefhebber van dinosaurussen en de Jurassic-franchise is het een erg leuke game om te spelen. Het is wat makkelijk en heeft duidelijke minpunten, maar het is het toch waard om spelen.

7/10