Review: Unravel 2

Ontwikkelaar: Coldwood Interactive Uitgever: EA

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 9 juni 2018 Adviesprijs: €19,99

Het is ondertussen al drie jaar geleden dat we met de schattige Yarny de charmante wereld van Unravel verkende. De game was charmant en leuk, maar was geen onverdeeld succes door bepaalde hiaten in de gameplay. Een sequel leek nog niet in zicht, maar werd onthuld op de voorbije E3 én per direct beschikbaar gesteld voor verkoop. Een aangename verrassing, maar is het dat ook nog na het spelen?

Coldwood Interactive, de ontwikkelaar achter de game, heeft veel tijd gehad om te leren uit de vorige game en aarzelt niet om van bij de start een element te introduceren dat de gameplay een nieuw elan geeft. We spelen met Yarny aan en ontmoeten.... een tweede uit garen gesponnen personage. Aan mekaar verbonden moet je met de twee yarnies de omgevingen doorworstelen en uitvogelen hoe je jezelf een weg baant langs de obstakels die de game je voorschotelt. De twee yarnies zorgen ervoor dat de gameplay compleet veranderd. Je moet soms wisselen tussen de personages, maar je kan wanneer je een rechtlijnig stuk voor je hebt, de personages ook laten samensmelten om sneller te gaan. Dat symboliseert ook meteen de kern van het verhaal: dat je samen sterker staat en twee mensen - in dit geval uit garen gesponnen schatjes - mekaar door moeilijke tijden kunnen dragen.

En om dat kracht bij te zetten, kan je de game ook met twee spelen. Elk een yarny besturen vraagt wat coördinatie, maar het is zeker en vast een leuke toevoeging als jij en de andere gamer goed kunnen samenspelen. En de puzzels? Wel, die zijn toch een stukje uitdagender en creatiever dan in de eerste game. De ene Yarny springt ergens op, de andere slingert over een klif, of de hangende Yarny kan klimmen. Er wordt heel veel gevarieerd op de mogelijkheid om te slingeren en springen met twee Yarnies, wat doorheen de game toch wel voor leuke uitdagingen zorgt.

En bovendien speelt het ook een pak vlotter dan de game uit 2015. Eén van de storende elementen was toen een gebrek aan coherentie bij het besturen van Yarny. Nu verloopt alles veel meer gecoördineerd waardoor je geen frustrerende missers meer maakt en hele secties opnieuw moet doorlopen. Ook het samenwerken tussen de Yarnies verloopt zonder enig probleem, waardoor het heel erg leuk spelen is. Eén minder aspect is misschien wel dat er wat weinig variatie is tussen de werelden. Dan hebben we het niet over design, maar over de manier waarop je door de wereld navigeert. Maar het blijft uitdagend, en dat is natuurlijk ook al heel wat.

Uitdagend is ook de mode met uitdagingen. Nog uitdagender dan de game én stimulerend voor de co-op functie, want in tegenstelling tot het verhaal is dit misschien iets te ambitieus om alleen aan te pakken. Een leuke, uitdagende verlening van het verhaal is het wel, dat zeker. En is de game even charmant als de eerste? Zeker en vast .We gaan door een haast toverachtig bos, langs verwilderde tuintjes en nog veel meer. Elke wereld - zeven in totaal - zien er enorm knap en scherp uit, alsof het een foto betreft. Puur grafisch is Unravel 2 één van de meest mooie games die je kan vinden. Zeker in het platform-genre.

Drie jaar had Coldwood Interactive om uit de fouten van de charmante, eerste game uit 2015 te leren en dat lijkt hun zonder meer gelukt. Alles verloopt vlotter, de game is uitdagender en de tweede Yarny voegt heel veel toe tot de game, samen met de co-op. Een charmante platformer van kwaliteit.

8/10