Review | Shaq Fu: A Legend Reborn

Ontwikkelaar: Big Deez Productions Uitgever: Mad Dogs Games

Platformen: PC,PS4, Xbox One Genre: Fight

Releasedatum: 5 juni 2018 Adviesprijs: €19,99

Er worden heel veel games gemaakt en in de geschiedenis van de game-industrie verschenen al duizenden en duizenden games. Dan is het al een straffe stoot om beschouwd te worden als één van de slechtste games aller tijden. Maar een combinatie van Shaquille O"Neal en Kung-Fu? Dat slaagde er in. Shaq Fu verscheen in 1994 en werd vooral op hoongelach onthaald. toch is er 24 jaar later een sequel...

En waarom? Wel, de game groeide sinds zijn release een beetje uit tot een cultgame. Van het genre 'zo goed dat het slecht wordt'. De roep was luid en Big Deez Productions nam het op zich op Shaq Fu: A Legend Reborn op zich te nemen. En die game krijgt een heel ander origin story. Geen basketbalspeler die op een tornooi naar China een andere dimensie in sukkelt, maar een zwarte baby die gevonden wordt door een Chinees gezin en door zijn grote gestalte gepest wordt, maar opvalt bij een Kung-Fu meester. En zo wordt de in het rond schoppende reus geboren. En de art die dat uit de doeken doet, is best leuk om zien. Heel netjes uitgewerkt en dat doet al vermoeden dat ze deze keer wat meer lof voor een vechtkunst beheersende O'Neal willen horen.

Maar... de game probeert net té hard. Het presenteer zichzelf als zelfbewust met tal van grappen, sommige waarvan het laadscherm zelfs met de game lacht en Shaquille zijn stem - Ja, de man leende zijn stem écht aan deze game - die de een grap na de andere afvuurt, inclusief beledigingen die geen enkele rekening houden met de maatschappelijke gevoeligheden van vandaag de dag. De stem van Shaq is in ieder geval prima. Je hoort dat de reus zin had in het maken van deze game en dat maakt dat het personage toch echt wel een beetje tot leven komt. Maar de game wil té grappig zijn. Teveel grappig zijn en dat is nooit echt geslaagd. Maar hier en daar komen de grappen wel aan, en sommige baasgevechten die gebaseerd zijn op echte beroemdheden als Trump en Bieber zijn echt wel goed gevonden en grappig.

En de gameplay? Wel, het is een sidescrolling vechtspel en het komt er op neer dat je constant meppen uitdeelt aan horden vijanden. Dat kan snel repetitief worden, maar Big Deez Productions doet zijn best om dat te voorkomen door veel te variëren in de vijanden. Zelfs in de levels zelf wordt er regelmatig van vijanden veranderd en elke vijand heeft andere wapens en een andere manier waarop je ze moet verslaan. Ook kan je hier en daar zaken oppakken om richting de vijand te gooien, of mee te meppen. Van zwaarden tot protestborden. Op zich is dat absoluut positief, maar het vechten op zich wordt toch echt wel repetitief na een tijdje. Je hebt een basisbeweging, enkele krachtigere bewegingen en een energie en focusmeter die speciale dingen doen, maar er komt niets significant bij tijdens het spelen en da's jammer. Er zijn wel de tijdelijke transformaties naar Shaqtus en Shaq Diesel waardoor je even afwisseling krijgt, maar er hadden misschien een paar transformaties meer in mogen zitten om dat aspect helemaal in de verf te zetten.

De game ontbreekt het dus aan vernieuwen van de Kung Fu gameplay doorheen de game. De vijanden zorgen wel voor afwisseling, maar ook de omgevingen. Grafisch is de game verre van slecht en is de chaos in beeld best een aangenaam spektakel om te bekijken. Van Los Angeles, langs China en zelfs de hel: aan leuke locaties ontbreekt het niet, en ook het checkpointsysteem zit nog degelijk in mekaar. Neem daarbij de soms hilarische boss fights en goede muziek en je hebt een game die OK is, maar toch niet helemaal kan doorgroeien naar een niveau die de cult klassieker eert.

Shaq Fu: A Legend Reborn doet alvast één ding goed: het is niet één van de slechtste games van het jaar. De game is niet geweldig, maar heeft een paar geschikte elementen die het speelbaar maken en bij momenten is het nog een leuke game ook. Het spel probeert echter té grappig en té zelfbewust te zijn waardoor de humor soms verloren gaat .Dat en de vrij repetitieve gameplay zorgen ervoor dat het een game is die leuk is om een keer te spelen, zonder meer.

6/10