Review: Antigraviator

Ontwikkelaar: Cybernetic Walrus Uitgever: Iceberg Interactive

Platformen: PC Genre: Race

Releasedatum: 6 juni 2018 Adviesprijs: €22,99

Videogame-ontwikkelaars mogen dan vooral buitenlandse bedrijven zijn, België heeft op dat vlak zijn sporen toch al een beetje verdiend. Denk maar aan Larian Studios en zijn Divinity-reeks. Maar nu is er ook Cybernetic Walrus. Een fantastische naam, en vooral Belgisch. Zij komen met Antigraviator. Een game die ons een vertrouwd gevoel geeft.

De eerste beelden die je van deze game ziet, doet je meteen denken aan een iconische, futuristische racegame. Kijk al maar eens onder deze paragraaf. We wachten. Gezien? Jep, je hebt het goed geraden: WipeOut. Zeggen dat het een kloon is, zou getuigen van weinig respect, maar op het eerste zicht doet het enorm denken aan de iconische racegame. Maar er is dus meer aan deze game. De premisse van de game is dat in de toekomst terraforming en doorbraken in onderzoek naar zwaartekracht een nieuw racegenre heeft opgeleverd. Da's natuurlijk een placeholder, want het draait énkel en alleen om het racen. Zoals het hoort in zulke game.

En dat racen is echt wel behoorlijk. De zwevende bolides gaan vlotjes over de parcoursen, met een prima behandeling en reactiesnelheid. Dat maakt het niet noodzakelijk makkelijk. Integendeel. De tornooien gaan mee in moeilijkheid, waardoor je aan het niveau kan wennen. Tornooi na tornooi race je om het volgende vrij te spelen, en we hebben het gevoel dat de game hierin niet erg sterk gestructureerd is. De game vereist dat je zonder meer wint om het volgende vrij te spelen. Geen bepaald aantal punten, geen bepaalde resultaten. Nee, enkel winst telt. Nu kan dat uitdagend klinken en in principe is dat ook zo, maar gecombineerd met de gameplay zorgt dat toch soms voor erg frustrerende momenten.

Nochtans is die gameplay best goed en zijn er goede ideeën aanwezig. We zeiden al dat het allemaal vlot speelt, maar daarnaast kan je tegenstanders - zowel in singleplayer als multiplayer - in de val lokken. Niet door traditionele verrassingsdozen met power-ups die je in andere arcaderacers ziet, maar door vallen te activeren op het parcours. Het zijn punten die je kan activeren wanneer je er voorbij racet, maar de interface is niet altijd enorm duidelijk en missen is dus realistisch. Maar als je weet hoe onvergefelijk de vallen zijn, wordt je pas echt gefrustreerd. Een comeback na gepakt te worden door een val is nagenoeg onmogelijk, waardoor winnen onmogelijk wordt. Waardoor je races opnieuw moet spelen.

Dat wordt allemaal iets of wat verzacht door de afwisseling in de game. Terraforming heeft ervoor gezorgd dat we de aarde kunnen verlaten om te racen en dat er heel wat verschillende werelden en omgevingen zijn om te racen. Zo heeft de premisse nog een beetje nut. Bovendien ziet Antigraviator er echt wel heel erg goed uit. Knappe omgevingen, gedetailleerd en overall erg strak. Geen AAA-niveau, maar voor een game met zulke zachte prijs is het audiovisueel van een vrij hoog niveau.

Antigraviator is toch wel een kleine verrassing geworden. Het is makkelijk om af te doen als een WipeOut-kloon, maar de nieuwe, Belgische ontwikkelaar heeft er een leuke game van gemaakt die enorm goed speelt en er knap uitziet. Structureel zijn er wel enkele foutjes die de game nog beter hadden kunnen maken, maar het is een mooi debuut voor de ontwikkelaar van eigen bodem.

7,5/10