Review: A Total War Saga: Thrones of Britannia

Ontwikkelaar: The Creative Assembly Uitgever: SEGA

Platformen: PC Genre: Strategie

Releasedatum: 3 mei 2018 Adviesprijs: €29,99

De Total War-reeks van The Creative Assembly en SEGA gaat ondertussen al jaren mee, en na succesvolle games als Total War: Rome, Atilla en Warhammer gaan ze alweer een andere richting uit. De Britse richting in de tijd van de Vikingen en veroveringen Dat klinkt interessant, maar het feit dat er erg weinig marketing te zien was rond de game én hij enkel digitaal verscheen, deed ons met getemperde verwachtingen de game aanvatten.

De release van deze Total War-game voelt dus als en kleinere release aan, maar dat hoeft het in eerste instantie niet te zijn. Met tien speelbare facties in het tijdperk van de Britse veroveringen door Vikingen, Noormannen en de Britse expansie lijkt er op eerste zicht genoeg aanwezig om van een gevarieerde game te spreken. De mechanismen zijn vrij herkenbaar, want een strategische game als Total War gaat niet opeens alles door mekaar gooien. We gaan dus nog steeds legers opbouwen, structuren neerpoten en massa-gevechten aangaan om gebieden te veroven, netjes in beurten verdeeld die... lang duren. Wat toch een eerste minpuntje is.

Op zich heb je er weinig last van, maar het feit dat één beurt een kwartaal duurt, neemt wel af van de realistische immersie die je als gamer beleeft. Een beurt representeert dus veel te veel tijd in-game. Jammer, maar qua gameplay heeft het geen invloed, dus noem het detailkritiek. De Total War-reeks gooit dus ook deze keer weinig om, maar het experimenteert wel. In dat opzicht voelt Thrones of Britannia aan als een soort van testomgeving. Maar wel eentje die er erg knap uitziet. De wereldkaart ziet er enorm goed en levendig uit en kan grafisch wedijveren met de grotere games uit zijn reeks. Ook de gevechten en de modellen van soldaten, paarden en het slagveld zelf zien er erg knap uit.

De basis is dus in orde, zoals bij elke Total War-games, maar het spel introduceert dus ook aangepaste of nieuwe elementen. Zo ligt de nadruk en balans qua research en vooruitgang anders en ga je als speler meer de technologische als structurele toer op. Dat zorgt voor een iets andere beleving waar je jouw weg in moet vinden. Net als het systeem om gouverneurs en aanverwanten van veroverde gebieden tevreden te houden. Dat is ook aangepast en vraagt net wat meer aandacht om ervoor te zorgen dat ze niet gaan rebelleren tegen je overheersing. Op dat vlak weet Thrones of Britannia enkele nieuwe elementen in de reeks te introduceren, maar niet alles valt even goed mee.

Sommige aanpassingen, zoals voedsel voor het beheersen van je legeraantallen, maken de game veel te makkelijk en hierdoor is er op bepaalde vlakken weinig uitdaging te halen. Wanneer je goed en wel weg bent met de game en de structuur volgt die je jezelf eigen hebt gemaakt, speel je de game op cruise control uit. En dat kan nooit de bedoeling zijn van een strategische game die de variatie probeert te bieden zoals Thrones of Britannia heeft. Wat meer is, is dat de campagnes vrij kort zijn. Een iets te gemakkelijke gameplay gecombineerd met een korte campagne is een no-no en net daardoor is deze game een mindere in de reeks.

De Total War-reeks stelt zelden teleur, maar Thrones of Britannia doet dat toch wel een beetje. We begrijpen nu dat de game geen enorme marketing achter zich kreeg en enkel digitaal werd uitgebracht, want desondanks een aantal goede elementen en interessante tijdsperiode is het ook vooral een minder geslaagde testcase voor nieuwe en verbeterde features.

6/10