Review: Yoku's Island Express

Ontwikkelaar: Villa Gorilla Uitgever: Team 17

Platformen: PS4, PC, Xbox One Genre: Platform

Releasedatum: 29 mei 2018 Adviesprijs: €19,99

De pinball machine, de flipperkast, het is iets wat we in onze jeugd allemaal graag gespeeld hebben. Thuis, op een plastieken speelgoed pinball machientje of zelfs op de kermis in lunaparken. Anderen die nog verder teruggaan, speelden het misschien wel op café. Daar kon je ze allemaal vinden. Ondertussen kunnen we op computer met de befaamde Pinball FX-games, maar wat als je dat combineert met een ander genre?

Dat moeten de jongens van de ontwikkelaar met de leuke naam 'Villa Gorilla' ook gedacht hebben, want zij kwamen afgelopen week met Yoku's Island Express. Een combinatie van flipperkast met platform-elementen en een hint Metroid. Klinkt ambitieus, en Villa Gorilla brengt het in een kleurrijke, schattige verpakking. Yoku is een schattige kever die aanspoelt op een eiland en meteen het petje van postbode aankrijgt. Hoe en waarom is niet zo belangrijk. Het is een game die niet bepaalt leunt op de gameplay, maar vooral inzet op fun en leuke mechanismen. Wat je moet weten is dat het eiland bevrijd moet worden door drie leiders te vinden.

De gameplay? Wel, je kan gewoon lopen, terwijl je de immer prominente witte bal vooruit stuwt, maar wanneer je hogere regionen opzoekt en iets moet zoeken ga je de flipperkastmechanieken gebruiken om doorheen de levels te geraken. Het is vooral een leuk mechanisme, omdat het goed uitgewerkt is. De controls zijn duidelijk, je kan steeds terugkeren op je stappen - het is een open-wereld - en je ontdekt steeds nieuwe gebieden en dingen die je voorheen misschien gemist hebt. De gameplay kan dus soms pijlsnel gaan, en in het ene gebied is het al wat moeilijker dan in het andere gebied. Timing is altijd van belang, en dan is het belangrijk dat het spel goed reageert op de input, wat het ook doet. Elke flipper is aan een andere key gebonden en dan is het zaak van vliegensvlug te reageren.

Er zit dus best wel wat uitdaging in de game. De gameplay is niet zomaar te beheersen, en buiten dat het je uitdaagt is het gewoon nog heel leuk. Want tenslotte is de game niet zomaar een aaneenschakeling van flipperkastlevels. Ja, ze zijn uitdagend en enorm sterk ontworpen, maar er zijn ook nog de vele zijmissies en verzamelobjecten om je mee bezig te houden. Bovendien mag je regelmatig een praatje slaan met een van de NCP's, en die zijn allemaal stuk voor stuk heel erg leuk en goed uitgewerkt. De cast aan personages is dus best bijzonder te noemen en dragen bij aan de kwaliteit van de game. Maar ook aan gebruiksgemak is gedacht. Het is een open-wereld systeem, en terugkeren op je stappen kan soms lastig zijn en dus is er gezorgd voor een makkelijk te gebruiken fast travel functie. Een 2.5D-game als deze kan dat gemakkelijk vergeten, dus complimenten dat dit in de game gestopt werd.

En bovendien is het gewoonweg een erg mooie game. We zeiden al.dat de levelstructuur enorm goed ontworpen was, maar het ziet er ook gewoon goed uit. De verschillende gebieden zien er heel erg gevarieerd uit, en alles heeft een kleurrijk, vrolijk uiterlijk. De anchtergronden zijn handgemaakt en pure kwaliteit. Van de levelstructuur, tot de grafische technische aspecten: het is allemaal van heel erg hoog niveau. Op dat vlak is Yoku's Island Express een onverwachte topper geworden.

Toen de game aangekondigd werd, zag het er uit als een onschuldige, schattige platformgame. Dat is het nog altijd, maar wel eentje van hoog niveau die twee genres op een originele manier combineert. Knappe structuur, uitdagend, gewaagd combineren van genres: het werkt. Een absolute aanrader.

9/10