Review: Agony

Ontwikkelaar: Madmind Studios Uitgever: Madmind Studios

Platformen: PC,PS4, Xbox One Genre: Survival, Horror

Releasedatum: 29 mei 2018 Adviesprijs: €29,99

Een goede portie horror: dat gaat er altijd wel in. En als er één horrorgame is waar velen naar uitkeken, was het toch wel Agony van ontwikkelaar Madmind Studios. De ontwikkelaar wekte indruk met de trailers die we zagen en het leek een sterke, schrikwekkende ervaring te worden. De game is eindelijk verschenen. Moeten de pampers in aanslag?

In Agony slenteren we door de hel. Letterlijk. We kruipen in de vieze, met bloed bevlekte huid van een getormenteerde ziel die uit de hel wil ontsnappen. Een vrij simpele opzet met een gelimiteerd verhaal dat zichzelf gestalte probeert te geven door briefjes die je hier en daar vindt, maar eerlijk gezegd hebben we daar weinig boodschap aan. Het is ons om de horror-ervaring te doen en die valt best mee. Of toch in het begin. Wanneer we de eerste zeer lugubere kamers doorgaan waar het bloed van de muren druipt en geluiden van gemartelde vrouwen de met botten gebouwde tunnels vult, bekruipt er ons een zekere spanning. Die spanning weet de game echter niet zo lang vast te houden.

Het is niet dat de game zijn best niet doet om schrikwekkend te zijn. Het design van de game is walgelijk, maar op een goede 'horror manier'. We zien dingen die moeilijk zijn om te slikken en waarvan we ons voorstellen dat ze zich echt wel in de hel afspelen. Daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt in de gameplay. Er is vooral heel weinig variatie. Zowel in de omgevingspuzzels als in de survival. De puzzels zijn van het 'go and fetch' soort waar je iets moet verzamelen. Dat wordt vrij snel heel erg repetitief en soms is het pijnlijk simpel. Aan de andere kant zijn er dan weer zaken die heel erg slecht zijn uitgelegd, zoals het astraal projecteren van je ziel naar andere lichamen in hel wanneer je gegrepen wordt door een demoon. Het zijn die demonen die voor het survival-aspect zorgen en die je moet zien te ontlopen. We kunnen sluipen, ons verstoppen in een berg lijken, hen afleiden...

Maar overall zit daar ook weinig variatie in. Bovendien is sterven zeer ergerlijk in Agony. Da's in eender welke game niet bepaald iets lollig, maar het is zo dat het opslagsysteem iets is dat weinig positief stemt. De spiegels die bewaakt worden door een cirkel aan armen met een hoofd in het midden is bevreemdend en afschuwelijk op een goede manier, maar ze liggen te ver uit mekaar waardoor we te grote stukken opnieuw moeten spelen. Dat bevordert het gevoel van repetitiviteit alles behalve. Je begint het al te vermoeden: Agony is geen positieve game-ervaring.

En dan hebben we het nog niet gehad over het slechte zicht. Veel bloedrode en donkere kleuren, maar het gamma ligt zo uit balans dat je veel te vaak geen hand voor ogen ziet. Grafisch is de game nochtans vrij goed, maar helaas moeten we het gamma zo de lucht in stuwen dat we eindelijk wel iets zien, maar het grafisch overbelicht en helemaal niet goed meer is. Als de game dan een goed element heeft, schiet de ontwikkelaar de game in zijn eigen voet. Een teleurstelling, want van Agony hadden we echt wel veel verwacht.

Agony was een langverwachte game in het horror-genre, maar de game kan de verwachtingen helaas niet inlossen. Madmind Studios heeft inderdaad een geschift brein, want gestoord en creepy is het wel maar de gameplay schiet echt wel tekort. Heerlijk bloederig en gestoord design en degelijke graphics kunnen de game helaas niet helemaal redden.

5/10