Review: Runner3

Ontwikkelaar: Choice Provisions Uitgever: Choice Provisions

Platformen: PC Genre: Platform

Releasedatum: 22 mei 2018 Adviesprijs: €27,99

Wie kent er Runner nog? Of meer bepaald 'BIT.TRIP RUNNER en BIT.RIP Runner 2'? Gaijin Entertainment bracht de ritmische platformgames in 2011 en 2013 naar PC, maar da's alweer vijf jaar geleden. Afgelopen week mochten we eindelijk de derde game in de reeks verwelkomen. Niet van Gaijin, maar wel door Choice Provisions.

Runner is, ook deze derde game, een ritmische platformer waarin vooral veel gesprongen wordt en vingervlugheid van belang is. De game had altijd een specifieke structuur, die wat gelijkt op de structuur van app-games op IOS en Android, en dat is bij deze derde game niet anders. Al mag de presentatie deze keer er zeker zijn. Het verhaaltje dat ons een reden moet geven is heel erg simpel, maar wordt erg leuk gebracht, mét de nodige humor als ware het een toneelstukje. Dat leuke begin krijgt eerst een klein deukje omdat de eerste levels wel héél simpel bleken. Mooi voor het oog, maar we zaten wat verveeld achter de PC constant op de space bar te rammen om te springen. Meer was het niet. Dat verandert gelukkig al heel snel.

Zoals vele games maakt Runner3 het gradueel moeilijker. Er komen knoppen bij waarmee je vingervlug moet wisselen. Je moet meer gaan doen dan springen, zoals glijden en dat allemaal netjes timen of je vliegt met je kanes ergens tegenaan en je moet of herbeginnen of bij een checkpoint inpikken. Er is niet al te veel dat we kunnen zeggen over de gameplay. De moeilijkheid ligt vooral in het timen. Op dat vlak zijn de vele levels heel erg goed gestructureerd en biedt elke level nieuwe uitdagingen. Daardoor wordt het nooit repetitief en blijf je verrast worden. Hier en daar werden we wel wat gefrustreerd door de colission detection waardoor we ergens tegenaan smakte zonder daar schuld aan te hebben. Irritant, maar minimaal voorkomend.

De fun haalt het dus wel, en daar stopt het niet. Elke level heeft paden die je eerst niet kan nemen, waardoor je geneigd bent later terug te keren om alles te vervolledigen. Een leuke incentive. Net als de bonus levels die je her en der tegenkomt in de zijstraatjes van het ganzenbord. Daarvoor moet je een bepaald aantal zaken verzameld hebben, waardoor het herspelen van levels nog interessanter wordt. Want die bonuslevels zijn best de moeite.

Het zijn de moeilijkste, meest uitdagende levels, maar ook visueel toffe levels. Over de graphics van Runner3 kunnen we zeggen dat ze heel erg knap zijn, en het design van de verschillende werelden en levels leuk, kleurrijk en divers is. Maar de bonuslevels zijn nog specialer. We zien retrolevels van verschillend allooi die een mooie breuk maken met de rest van de game. Daardoor kijk je altijd echt uit naar de levels en krijgen we zin om levels te herspelen om die bijzondere levels vrij te spelen. Een doordachte zet die is zoals de rest van de game: prima.

Runner3 komt vijf jaar na zijn voorganger, en de break en verandering van ontwikkelaar / uitgever heeft de game goed gedaan Prima graphics, uitdagende gameplay, leuke bonuslevels... De game heeft het allemaal. Geen perfecte game, maar wel een heel erg leuke.

8/10