Review: State of Decay 2

Ontwikkelaar: Undead Labs Uitgever: Microsoft Studios

Platformen: PC, Xbox One Genre: Actie, Survival, RPG

Releasedatum: 23 mei 2018 Adviesprijs: €29,99

Een kleine vijf jaar geleden kregen we een additie tot het zombie-genre vanuit indiehoek. Ontwikkelaar Undead Labs kwam toen met State of Decay. Een open-wereld actiegame met world building elementen die verraste. Nu, vier en half jaar later, laat de ontwikkelaar de sequel op de wereld los.

Destijds, toen de game verscheen, spraken we van een zombie-hype maar die is ondertussen gaan liggen. De hype is gemeengoed geworden en zombies blijven nog steeds populair. Er werd dus druk geanticipeerd op deze titel en het was uitkijken naar wat Undead Labs kon toevoegen aan de oorspronkelijke titel. De goede elementen werden behouden. Je kan nog steeds een community uitbouwen, vechten om te overleven en zoeken naar voorraden, maar nu kan je de game ook in co-op aangaan. Dat wordt op een leuke manier uitgespeeld. Je hebt elk je game met elk je community maar wat je tijdens een co-op game verzamelt van voorraden neem je mee naar je eigen game. Handig.

Qua co-op zit er dus wel muziek in, maar in de rest van de game ook. Het verhaal is vrij eenvoudig: er is een zombie-apocalyps, er is een bloedplaag, en daar gaan wij de oplossing voor vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn enkele duo's waar je uit kan kiezen met elk verschillende start statisitieken, maar die kan je makkelijk verbeteren. Veel lopen verbetert cardion, veel vechten je vecht skills enzovoorts. Tijdens de tutorial leren we alles wat kennen en loopt onze partner de bloedplaag op, zodat we meteen in dat verhaal zitten. Maar het verhaal verwatert. Voor een deeltje van de game krijgen we quests die het verhaal doen rollen, maar na een tijdje gaan we zien te overleven en énkel zien te overleven.

Op zich is dat geen ramp. Er is heel veel te doen en er worden de hele tijd random quests naar ons hoofd gegooid. Bovendien is er een 'sense of danger' om dat ons personage echt kan sterven en we daarna met een ander personage opnieuw moeten beginnen én dus onze opgebouwde skills volledig verliezen. We kunnen ook de map verkennen en heel wat gebouwen claimen én dat in drie verschillende mappen. Replay value dus. Toch zit de game met een klein probleem: na een tijdje begint het repetitief te worden. Er zijn nochtans elementen genoeg om van een goede game te spreken, maar het - na een tijd - gebrek aan duidelijk doel speelt parten. Maar voor dat intreed is het gewoon een prima survival-game. We gaan vooral heel veel op pad om onze basis te voorzien van bouwmaterialen en voedsel, terwijl we de zombies van ons afslaan.

Dat gebeurt uiteraard met wapens die we vinden en zoals het hoort in een survival-game slijten ze. We kunnen ze herstellen, maar je zal maar midden in het gevecht zonder degelijk wapen vallen. Zeker wanneer de nieuwe, pijlsnelle zombies, of de zombies met rode ogen op je afkomen. Prima toevoegingen die meer variatie brengen in de dreigingen die de map overspoelen. Ook het bouwen van onze basis is fijn. Een beetje simpel qua opzet, maar het houdt je bezig.

Toch is de game niet zonder fouten. Het inventaris-systeem vinden we niet optimaal, maar er zijn vooral ook heel veel bugs. Visueel, maar ook praktische bugs zoals komen vast te zitten met je personage. Kleine irritaties, maar veel van die soort zodat de optelsom toch wel kan tellen. Ook het rijden met voertuigen is niet optimaal, maar daar halen we wel nog plezier uit. Het is vooral arcade-achtig, wat een beetje vloekt met het realistische aspect dat benzine op kan geraken en dat we dit moeten zoeken, maar daardoor kunnen we onze gangen wel gaan in de met zombies gevulde wereld. Die wereld ziet er knap uit met leuke omgevingen en heel wat gebouwen, maar wat we wel nog graag hadden gezien, waren grotere hordes. Horden zombies zijn er niet echt in State of Decay II. Wel kleine groepjes, maar grote horden zoals je wel eens ziet in series als The Walking Dead zijn er jammer genoeg niet bij.

Je leest het: er zijn genoeg kleine irritaties of dingen die beter konden in State of Decay 2, maar desalniettemin is het een fijne survival-game met een leuke co-op functie en goede elementen die het tot een meer dan degelijk spel maken. Een beetje repetitief 'in the long run', maar fijn zolang het duurt.

7/10