Review: Conan Exiles

Ontwikkelaar: Funcom Uitgever: Funcom

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Survival, RPG

Releasedatum: 8 mei 2018 Adviesprijs: €39,99

Conan the Barbarian is een figuur dat de meesten wel kennen. Al is het maar van de ondertussen gedateerde actiefilm met een jonge Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. De dag van vandaag is het een videogame. Funcom gooide Conan Exiles meer dan een jaar geleden al in Early Access op PC, en zopas verscheen de game voor PS4 en Xbox One. Werd de game na al die tijd in Early Access geperfectioneerd?

De opzet van Conan Exiles is vrij simpel: Voor één of andere misdaad zijn we naakt gekruisigd in het midden van de woestijn, maar we dalen neder van het kruis en starten onze overlevingstocht. Maar niet voor we ons personage grondig vorm hebben gegeven. Daar zien we meteen iets bizar. Of je nu een vrouw of man kiest: je geslachtskenmerkende delen wapperen nogal in de wind alsof het een heliumballon betreft en we kunnen ze nog groter en kleiner maken ook. Bizar, vermakelijk; het is maar hoe je zelf in mekaar zit. Maar daarna start dus een overlevingstocht in ons blootje.

Die overlevingstocht omhelst meer dan enkel survival gameplay. Maar jammer genoeg moeten we daarvoor ons eerst door een aantal uren frustrerende en weinig belonende gameplay worstelen. Je hebt letterlijk niets, dus moet je eerst wapens bouwen, zien te overleven, de omgeving verkennen... Op zich is daar weinig mis mee, want uiteindelijk is dat een prima structuur, maar de introductiegameplay waar je alles leert kennen duurt gewoon te lang. Daardoor wordt het vrij snel repetitief. Al wordt dat natuurlijk nadien verholpen wanneer er meer gestructureerde gameplay en doelstellingen komen en je meer skills en dingen leert. Het had enkel heel wat sneller mogen gaan. Het hangt er dus van af wat type gamer je bent. Je hebt wat geduld nodig, al zijn het natuurlijk zulke gamers die aangetrokken worden door het survival-genre.

Maar als je dat voorbij bent, is Conan Exiles best de moeite. Er is een grote crafting tree waar je heel wat tijd mee kan verliezen als je je ermee bezig houdt. Niet dat dit negatief is. Het zorgt voor afwisseling én dat je de wereld voldoende verkent. Want Conan Exiles heeft een vrij grote wereld. Je komt constant nieuwe dingen en nieuwe omgevingen tegen en dat zorgt ervoor dat de gameplay fris blijft. Al heeft de wereld toch wel een probleem. Ondanks de vele boss fights, - simpele - quests en constante nood aan overleven, voelt de wereld wat leeg aan. Er zijn natuurlijk de menselijke tegenstanders wanneer je online speelt, maar de wereld had wat meer bevolkt mogen worden met AI aangestuurde personages en fauna. Nu voelt het tijdens grote stukken wat kaal aan, en dat zorgt ervoor dat je toch wat sfeer mist.

Conan Exiles is dus een game met pro's en contra's, zoals elke game maar hier lijkt het ietwat te neigen naar het feit dat de contra's de game te zeer tegenhouden. Het is helemaal geen slechte game en de gameplay heeft zijn goede kanten. Het is allemaal vrij uitgebreid, maar online hangt het ook erg af van welke spelers er op de server zitten. De gameplay-ervaring hangt daar erg van af, al is dat bij elke online game wel het geval. Al moeten we zeggen dat hoewel levendig, de Conan Exile community niet de meest vriendelijke blijkt.

Conan Exiles bleef erg lang in Early Access hangen, maar lijkt nu toch op een afgewerkt product. Jammer genoeg heeft het nog zijn ruwe kantjes, maar dat heeft élke game wel bij release. De game zelf heeft plus- en minpunten, maar jammer genoeg is de flow van de game iets wat het spel tegenhoudt top te zijn. Er is veel content, een grote map en prima survival-elementen maar de lange introductiefase en het gebrek aan sfeer en leven in de wereld zorgen ervoor dat het geen vlotte gameplay-ervaring is.

6/10