Review | The Council - Episode 2: Hide and Seek

Ontwikkelaar: Big Bad Wolf Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 15 mei 2018 Adviesprijs: €29,99

Twee maand geleden, in maart, verscheen de eerste episode van The Council. De nieuwe point-and-click avonturengame van ontwikkelaar Big Bad Wolf wist zonder problemen een erg sterke indruk na te laten en kwam met erg originele elementen op de proppen. Benieuwd of de tweede episode dat kon verder zetten.

Hide and Seek, de tweede episode, begint meteen met een one-on-one met Lord Mortimer. De mysterieuze figuur die zoveel interessante mensen verzamelde op zijn eiland toont zich eindelijk, maar het begint met een dramatische noot. We dragen de gevolgen van onze beslissingen en dat zorgt ervoor dat de tweede episode een kat-en-muis-spelletje wordt met een moordenaar en dat het een heus detective-avontuur wordt. Lord Mortimer toont zich meteen een wel besproken en interessant personage, maar dat is niet de enige die zijn opwachting maakt. Ook de Spaanse Godoy komt erbij en zo startten we toch met een paar nieuwe gezichten die belangrijk zijn voor het verhaal.

Want waar het verhaal erg sterk was in de eerste episode is dat ook nu. De keuzes die we maakten in episode 1 laten zich duidelijk voelen en dat maakt het verhaal op zich al sterk. Ook de vele opties om dialogen af te werken en relaties met personages in bepaalde richtingen te sturen voelt erg goed aan. Des te dieper we in het verhaal komen, des te meer Lord Mortimer interessant wordt en des te mysterieuzer alles wordt wat er op het eiland gebeurt. We zouden antwoorden moeten vinden, en die vinden we ook, maar het roept ook alsmaar meer vragen op. En dat bevalt ons. Zo is er telkens iets om naar toe te werken en kijken we steeds weer uit naar wat we ontdekken, spelend als Louis de Richet.

Naast het verhaal en de dialogen waren de RPG-elementen ook heel erg sterk in de eerste episode. Ook in deze tweede episode worden ze ten volle benut en worden ze nog belangrijker. Wat we in de eerste episode besliste en hoe we de verkregen punten verdeelden heeft in deze episode grote invloed op hoe we onze dialogen kunnen beheersen en hoe we ze kunnen sturen maar evengoed wat we kunnen doen. Want we zitten uiteraard met de actiepunten opgescheept en dan is het altijd voorzichtig afwegen wat je al dan niet het best kan gebruiken.

Die mix van afwegen en invloed van de actiepunten maken ook van de tweede episode van The Council een enorm straffe stoot. Want afwegen moet je doen. Zelfs met Royal Jelly om je actiepunten aan te vullen of het goedje om een actie gratis te gebruiken, want dat vinden is niet zo simpel. Dat, samen met het steeds gecompliceerder wordend verhaal zorgt voor alweer een episode vol sterke dialogen, gameplay en intriges. We kunnen niet wachten om het avontuur opnieuw verder te zetten.

De eerste episode van The Council legde de lat voor toekomstige episodes heel erg hoog, maar de tweede episode is zowaar over die lat geraakt. De gevolgen van je keuzes, het verhaal, het gebruik van de RPG-elementen... Het ligt allemaal perfect met mekaar in balans en het verhaal wordt alsmaar intrigerender. Op naar episode 3!

9/10