Review: Murderous Pursuits

Ontwikkelaar: Blazing Griffin Uitgever: Blazing Griffin

Platformen: PC, Genre: Actie, Multiplayer

Releasedatum: 26 april 2018 Adviesprijs: €19,99

Multiplayergames die niet behoren tot een AAA-titel hebben het vaak moeilijk om een grote schare online-spelers te vinden. Dat komt uiteraard onder meer omdat de marketingafdeling van die ontwikkelaars een zeer laag budget hebben - als er al een marketingafdeling is -, maar ook omdat het vaak flauwe afkooksels zijn van bestaande multiplayergames.

Soms proberen heel wat gamers een multiplayergame, maar verlaten ze de game ook vaak omdat het weinig origineels te bieden heeft. De premisse van Murderous Pursuits doet in ieder geval hopen dat dit wél iets origineel kan brengen. Er wordt een verhaaltje aangehangen dat je op een tijdreizend tuig zit op weg naar Londen, maar dat iedereen een booswicht moet overtuigen dat zij de handlanger kunnen zijn. Alleen dié speler geraakt levend tot in de Britse hoofdstad. Het tijdreizen legt het wisselen van mappen handig uit en het verhaaltje dat gepresenteerd wordt, geeft een beetje meer doel in wat je doet op het transporttuig. Concreet wil dat zeggen dat spelers verdeeld worden in hunters en quarries. Jager of prooi.

Een leuk concept, zeker omdat het zo ontworpen is dat je jezelf niet ergens moet verstoppen. Er lopen namelijk erg veel NCP's rond tijdens het spel waardoor de game toch wel enige concentratie vergt. Je moet elk personage in het oog houden en hun gedrag een beetje bestuderen. Een verkeerd persoon vermoorden, of een NCP levert namelijk strafpunten op en helpt je favour rating niet. Die favour is waarmee je een game wint. Die help je omhoog door je aangewezen prooi te vermoorden, een andere hunter te verdoven met een slag of met een speciaal wapen iemand te vermoorden.

Die wapens liggen verspreid over de map en moet je zoeken. De gameplay is dus vrij gelaagd. Je moet je prooi zoeken - die wisselt elke keer je sterft -, het gedrag van personages bestuderen en wapens zoeken. Daarenboven moet je ook nog eens rekening houden met bewakers. Je kan aan het oog van bewakers ontsnappen door in bepaalde zones te staan waardoor je jezelf mengelt met het publiek en geprogrammeerde dingetjes doet. Zoals iets drinken of naar iets kijken. Het zorgt voor geconcentreerde gameplay waardoor potjes toch wel erg intens kunnen worden. En vooral: er is genoeg volk online om ervoor te zorgen dat je snel games vindt om aan deel te nemen. Het enige probleem dat de game écht heeft, is dat er niets vrij te spelen is. Het zou leuk zijn als je wapens vrijspeelt, of kostuums of wat dan ook zodat je een gevoel van progressie hebt. Dat is er niet.

Hierdoor wordt de game na verloop van tijd wel een beetje repetitief. De mappen zijn allemaal wel prima ontworpen en gestructureerd waardoor het lang erg leuk blijft, maar na een tijdje heb je het helaas gezien. En dat is jammer. De game verdient aandacht en krijgt die ook, getuige de spelersschare, maar we hebben het gevoel dat we over een jaar toch moeilijkheden gaan hebben om een potje te vinden.

De game heeft een erg fijn en origineel concept en weet daarmee te overtuigen. Het zorgt voor intense matchen waar je heel erg geconcentreerd te werk moet gaan. Helaas is het ook zo dat de game structureel een progressieprobleem heeft en in de toekomst dat de game kan nekken.

6/10