Review: Bullet Witch

Ontwikkelaar: Marvelous Uitgever: XSEED

Platformen: PC, Genre: Actie

Releasedatum: 25 april 2018 Adviesprijs: €14,99

Remasters en remakes zijn de trend in gameland, maar als we het over remasters hebben, praten we vaak over games die op PlayStation 2 of 3 verschenen en nu op PS4. Maar ook Xbox 360-games verschijnen soms op de huidige generatie hardware, zoals Bullet Witch.

Bullet Witch van ontwikkelaar Marvelous verscheen in 2006 al voor Xbox 360. Twaalf jaar geleden, en volgens gametermen is dat haast de prehistorie. Twee belangrijke vragen dringen zich dan op: wat voegt de ontwikkelaar toe, en hoe ziet de game bij deze nieuwe release er uit? Twee vragen die vrij snel beantwoord worden. De presentatie is ok. We zien een overzicht van rampen die de mensheid overkomen zijn, om uit te komen bij de huidige ramp: horden demonen die recht uit de hel komen en de mensheid vertrappelen. Het is een goede introductie, maar snel worden we toch teleurgesteld.

De game ziét er immers niet uit. Ons personage, Alicia, ziet er nog wat deftig uit wanneer we dichter komen, maar al de rest is gewoon zwaar ondermaats te noemen. De wereld is ronduit lelijk, de effecten zijn niet goed en de poly count van de textures kan je bij wijze van spreken met het blote oog tellen. Het is dus gewoon lelijk en dan heeft de ontwikkelaar gewoon te weinig gedaan om de remaster aanlokkelijk te maken. Een remaster, re-release of remake: je mag het noemen hoe je wil. Als je na twaalf jaar een game uitbrengt voor nieuwe hardware, moet er een zichtbare upgrade zijn. Die zien we alleen in het model van Alicia en dat is veel en veel te weinig.

Jammer, want de gameplay is tot op zekere hoogte best oké. De combat gaat vlot, de controls zijn aangepast en het wisselen tussen spreuken en je wapens gaat ook zonder problemen. Op die manier is Bullet Witch een aardige Bullet Hell-game, al schiet de game op andere vlakken ook te kort. Zo is er té weinig keuze in wapens en is de game veel te kort. De prijs is dan wel schappelijk, maar dat neemt niet weg dat de game net dat tikkeltje langer mocht zijn. Maar de game heeft dus wel een aantal problemen waardoor de game niet erg aantrekkelijk is om te spelen.

Zeker indien je de game eerder speelde op Xbox 360 is het helemaal niet interessant. De ontwikkelaar doet niets nieuw met de game, voegt niets nieuw toe of maakt het geheel niet moderner. Wat er wel bij is, zijn alle DLC's die tot nog toe verschenen. Dat gaat van wat kostuums die je direct kan gebruiken, tot een paar bonus missies die je vrijspeelt door de game uit te spelen. Maar dat is het, en dat is te weinig. Wanneer je een game twaalf jaar later uitbrengt moet het meer zijn en moet je op zijn minst wat gebreken weggewerkt hebben. Dit voelt als een goedkope rerelease aan waar een minimum aan werk ingekropen is en de DLC bijgeplakt werd. De basis van de game zat al goed in 2006, maar nu komen de gebreken des te meer naar boven.

Wij zijn zeker en vast geen tegenstanders van oudere games naar nieuwe hardware te brengen, maar dan wel op een manier dat het een meerwaarde creëert tegenover de oorspronkelijke game.Dat is hier niet het geval en voelt het jammer genoeg aan als een snelle cash-in.

5/10