Review: The Thin Silence

Ontwikkelaar: TwoPM Studios Uitgever: Nkidu Games

Platformen: PC, Genre: Avontuur

Releasedatum: 27 april 2018 Adviesprijs: €9,99

Taboe is het al eventjes niet meer, depressie. Er wordt veel over gepraat in de media, er zijn tal van preventiecampagnes en goede doelen rond depressie, maar toch zijn er nog veel mensen die worstelen met van alles en nog wat in het leven en de stap naar hulp niet zetten. Maar kan een game een kantelpunt zijn?

Of dat nu net de bedoeling is van ontwikkelaar TwoPM Studios of niet, daar hebben we het raden naar. Maar de ontwikkelaar heeft de thema's wel geïntegreerd in zijn verhaal. Dat verhaal plaatst ons in de schoenen van Ezra Westmark. Een personage dat zijn eigen demonen heeft en worstelt met heel veel dingen en de tocht in de ondergrondse wereld van de game is een tocht waarin we onszelf tegenkomen. In zijn hart is The Thin Silence een 8bit platformer, maar het verhaal creëert een meerwaarde en gaat dieper dan je op het eerste zicht denkt.

En de gameplay? Wel, daar valt niets wereldschokkends te ontdekken, maar de elementen die TwoPM Studios ons voorschotelen zijn wel voldoende goed uitgewerkt om ons gedurende een dikke vijftal uren bezig te houden en uit te dagen. Want uitdagend wordt het wel. Waar de game wel iets vlotter in kon zijn, was het tempo. De manier waarop het personage beweegt en de manier waarop het verhaal vooruitgaat is enorm traag. Vooral in het begin. De game wil alle aspecten - het zijn er niet zoveel, maar toch - uitleggen en dat stoort een klein beetje. Het craften is immers een leuk element, maar helemaal niet moeilijk omdat de handelingen vrij eenvoudig en simpel zijn.

Het craften is een noodzakelijk component om de levels door te komen. Elke level zadelt je op met nieuwe problemen om hindernissen te overwinnen, en ondanks dat je gewoon heen en weer loopt en een klein sprongetje kan maken, weet het spel toch heel wat uitdagingen in die hindernissen te werken. Het is wel wat puzzelen, maar helaas is het craften wat te simpel. Je vindt items op je weg, kan die al dan niet combineren om nieuwe manieren te verkrijgen om door de levels te bewegen, maar het is wat doorzichtig en rechttoe rechtaan. Het craften dan toch, want de manier zoeken hoe je de items aanwendt, is bijwijlen pittig.

Het is dus best een leuke game die een vijftal uur uitdaging biedt, maar als er bepaalde elementen net dat tikkeltje beter uitgewerkt waren, zaten we met een 8bit topper, want het potentieel is aanwezig. Niet in het minst met het verhaal. De uitwerking is vrij klassiek, met her en der documenten die wat toevoegen, maar wie de moeite doet om die documenten te lezen en de symboliek in de levels te zien, wordt beloont met een vrij leuke game.

Het is natuurlijk een nobel initiatief om een moeilijk onderwerp als depressie te integreren in hun game en geld te doneren van de verkoop, maar zonder goede game geen verkoop en geen centjes voor het goede doel. Dat is gelukkig wél het geval. The Thin Silence is geen gewéldige game, maar het is een uitdagende game met een goed verhaal.

7/10