• Tommy Heylen

Review: Without Escape

Ontwikkelaar: Bumpy Trail Games Uitgever: Bumpy Trail Games

Platformen: PC, Genre: Point-and-click

Releasedatum: 24 april 2018 Adviesprijs: €6,99

Kent er iemand Myst nog? Het was een van de populairste PC-spellen van zijn tijd. De point-and-click games die aangedreven werden door het verhaal beheerste zijn genre tijdens de jaren '90, maar na een tijdje werd dit soort games achterhaald. Without Escape probeert die ervaring nu te emuleren.

De game Without Escape van ontwikkelaar Bumpy Trail Games verscheen jaren geleden al via een indie-ontwikkelingsprogramma al op Xbox Live op de toenmalige Xbox 360. Dat de game nu ruim vijf jaar later verschijnt voor PC wil uiteraard zeggen dat het grafisch enorme sprongen heeft gemaakt. Al blijft het een game die gebruik maakt van enorm statische achtergronden waar je van alles op zoekt. Een uit de hand gelopen zoekspel dus, zoals er heel veel verschijnen aan erg lage prijzen. Toch is er een verschil. Hier is er een interessante horror-premisse. Je speelt als de zoon van een koppel die in het midden van de nacht wakker wordt en helemaal alleen is in huis. Je eigen kamer - en anderen - zijn op slot en je moet proberen te ontsnappen. Op de gang hangt een bebloed schilderij dat fungeert als 'save point en her en der hoor je enge geluiden.

Dat is de premisse en het heeft dus weg van een point-and-click game die je een beetje de stuipen op het lijf wil jagen. Dat laatste is niet helemaal geslaagd. Ja, er zijn vreemde dingen aan de hand en hier en daar wordt er gebruik gemaakt van mysterieuze achtergrondgeluiden, maar omdat de achtergronden statisch zijn is er een beperkte schrikfactor aanwezig. Jump scares zijn uit den boze en verder dan wat enerverende geluiden komt het niet. Gelukkig is het verhaal dat zich ontwikkeld wel degelijk. de manier waarop je van puzzel naar puzzel gestuurd wordt is goed, al zijn er hier en daar gaten die opvallen. Maar een game als deze steunt dus op de puzzels en de omgevingen en op dat vlak zit de game goed.

In het begin is het vooral zoeken naar sleutels, codes en hebben we een telefoonnummer dat eerst lijkt te antwoorden, maar daarna niet meer. Je denkt dat er rond bepaalde dingen betekenissen hangen, maar dat blijkt later dan helemaal niet het geval. De game probeert je dus regelmatig op het verkeerde been te zetten en dat staat ons wel aan. Alleen heeft de game één probleem: er is wat te weinig variatie. Je begint in de slaapkamer/benedenverdieping en blijft daar een hele tijd en daarna ga je nog wel naar een andere locatie, maar al bij al ontbreekt het Without Escape aan variatie. Ook het gebruik van items in de game is wat te simpel. Je hebt iets in je inventory en als je maar wat rond klikt, valt alles wel op zijn plaats. Veel creativiteit van de gamer uit komt er dus niet bij kijken.

De game heeft dus wel wat dingen die beter kunnen, maar grafisch zit het snor. De game lijkt in niets meer op het spel dat voor de Xbox 360 verscheen. De game kreeg een volledige HD make-over en ziet er schitterend uit. Qua design misschien niet het meest originele huis, maar de game weet ons toch te overtuigen met zijn visuals, ook wanneer we inzoomen op een object. Verder verloopt ook de navigatie vlot met bijna nul laadtijd tussen kamers en makkelijke controls.

Ondanks die laatste positieve punten kan de game toch niet helemaal overtuigen. Het zit al helemaal niet op het niveau van de eerste, geniale Myst-games maar doet een verdienstelijke poging om tegen een lage prijs met een degelijk spel op de proppen te komen.

6/10