• Tommy Heylen

Review | Ash of Gods: Redemption

Ontwikkelaar: ArumDust Uitgever: ArumDust

Platformen: PC, Genre: Turn-based RPG

Releasedatum: 23 maart 2018 Adviesprijs: €22,99

Een paar weken geleden werden we getrakteerd door een surprise op Steam: Ash of Gods Redemption. Een game van ontwikkelaar ArumDust en een game die een card game combineert met een verhalende, turn-based RPG. Maar is dat ook een recept voor succes?

De art is van bij het begin vrij sterk. Het wordt op een cartooneske manier gepresenteerd en het verhaal rond The Final Reaping wordt al snel duidelijk. De premisse op zich is niet geheel origineel. Een apocalyptische gebeurtenis die alles en iedereen bedreigd is een veel beproeft recept, maar het is natuurlijk de rest van het verhaal die het moet doen. Dat verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. Dat heeft zowel zijn voordelen als nadelen. Enerzijds zorgt het voor een uitgebreid en sterk verhaal met vele aspecten en interessante personages, anderzijds heeft dat zijn impact op de gameplay.

Die gameplay is tactisch en turn-based, en combineert dat met kaarten die je extra troeven, krachten en bonussen geven. Niet van bij het begin. In het begin is het allemaal vrij basic en worden we door de game zachtjes de combat gewoon gemaakt, maar de gameplay wordt wel alsmaar interessanter. Jij en je soldaten levelen en dat zorgt voor steeds nieuwe mogelijkheden waar je tactisch mee aan de slag kan. Qua turn-based gameplay krijgen we dus wel enkele interessante nieuwe toevoegingen aan het genre te zien die je als speler heel wat tactische mogelijkheden geven.

Anderzijds zorgt dat ook in bepaalde mate voor repetitieve gameplay. Waar personages levelen, doen ze het allemaal apart en wanneer je het verhaal dan vanuit een ander standpunt met andere personages gaat spelen, moeten ook zij levelen. Binnen dat aspect is er weinig variatie en voer je dan ook heel wat dezelfde handelingen uit. Daardoor kruipt er iets of wat sleet op de gameplay nog tijdens het spelen en dat is toch wel heel erg jammer.

Op zich is de gameplay dus goed, maar wordt het niet helemaal goed uitgevoerd. Dat maakt van het verhaal een sterktepunt, wat toch belangrijk is in een RPG-achtige game. Dat verhaal blinkt uit, mede ook door de grafische voorstelling, maar de game is ook qua design prima. Gaande van het slagveld, de omgevingen, de menu's... Alles is met de grootste zorg ontwikkeld en dat merk je. Van de prima soundtrack nog maar te zwijgen. Die werd gecomponeerd door Adam Skorupa, die zijn sporen onder meer verdiende in de The Witcher-reeks. Al die elementen samen zorgen ervoor dat Ash of the Gods een degelijke game is.

Ash of the Gods is een game die het turn-based genre een aantal nieuwe elementen probeert mee te geven door het te combineren met een card game en levelen, maar moet door de repetitieve elementen vooral leunen op zijn verhaal. Dat doet het met verve, en bovendien is het een leuke game om naar te kijken én te luisteren.

7/10