• Tommy Heylen

Review: Far Cry 5

Ontwikkelaar: Ubisoft Uitgever: Ubisoft

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, Shooter

Releasedatum: 27 maart 2018 Adviesprijs: €59,99

Het is ondertussen al vier jaar geleden dat Far Cry 4 ons meenam naar de Himalaya, maar soms moet je kwaliteit over kwantiteit kiezen. Dat wou Ubisoft duidelijk tewerkstellen met Far Cry 5, en daarom krijgen we hem pas morgen, vier jaar na de vorige game, in handen. Wij speelden hem afgelopen week, en trokken met volgende ervaringen terug uit Hope County.

De Centrale villain in Far Cry 5 is een cultpriester die een extreme aanhang heeft en Hope County in een stalen greep heeft. Het begin is fenomenaal, en pakt het erg Hollywoodiaans aan. Als rookie agent vliegen we met de helikopter samen met de sheriff en twee andere agenten in vijandelijk gebied om Joseph Seed te arresteren. Een schitterend begin dat tot een erg actievolle climax leidt en het begin is van onze reis door Hope County. Met onze collega’s gevangen genomen en overgebracht naar één van de drie gebieden gecontroleerd door een andere Seed-afstammeling beginnen we aan onze reis.

En die reis is… Far Cry op steroids. Of een first-person Just Cause. Waarom? Omdat de gekste dingen mogelijk zijn en de actie heerlijk uit de hand kan lopen. Qua gameplay structuur is Ubisoft gaan kijken bij zijn eigenste Ghost Recon: Wildands, want net als daar moeten we in elk van de drie hoofdgebieden missies vervullen, mensen bevrijden en respect verdienen om de grote bazen uit hun kot te lokken. De manier waarop is goed aangepakt, en traditioneel. Hoofdmissies en nevenmissies lopen door mekaar, maar de nevenmissies worden niet zomaar in je gezicht gegooid zodat je, terwijl je de open-wereld van Hope County verkent, constant nieuwe mensen tegenkomt die je nevenmissies voorschotelen.

Die open-wereld is één van de sterke punten van de game. De drie gebieden kennen ongeveer dezelfde structuur, maar toch weet Ubisoft de val van repetitiviteit te ontwijken. Hoe? Door een wijde selectie aan kleurrijke personages voor te schotelen. De personages zijn oprecht interessant, hebben elk hun ‘quirk’ én de voice-acting en animaties staan ook nog eens op punt. Op die manier wordt de open-wereld – maar ook door zijn gevarieerde missies – een feest. Of wat dacht je van een missie waar je stierentestikels moet verzamelen door ze te laten paren met koeien terwijl er een eighties love song afspeelt? Unieke missies, maar ook aan humor ontbreekt het dus niet.

En de combat? Wel, je hebt een rijke keuze aan wapens en het speelt allemaal enorm vlot. Wanneer je genoeg geld verzamelt kan je kopen wat je wil, en zoals we al zeiden: de actie is enorm explosief en wild. Bovendien ziét het er ook nog eens gewoon uit. Doorheen het spelen verzamel je ook Perk Points. Door uitdagingen, maar ook door Perk magazines te vinden, die je kan spenderen aan allerlei abilities. De enige kritiek hier, is dat de Perk Points wat te makkelijk te verzamelen zijn. Maar de combat is uitdagend, en dat balanceert dan alles wel wat uit. En omdat het zo uitdagend is, kan je het aanpakken met hulp. Je kan allerlei NCP’s inhuren om missies mee te doen – die AI werkt wonderwel, – of je vrienden kunnen in co-op op elk moment van het spel joinen. Een makkelijk en goed werkende co-op, wat altijd een pluspunt is.

Maar daarnaast heb je ook dieren. Boomer, de hond, was één van de NCP’s die erg gepushed werd tijdens de promocampagne, en terecht. Boomer is een echte, bruikbare asset die vijanden spot, wapens brengt, aanvalt en meer. Maar er zijn meer, al keren wij steeds terug naar Boomer. Binnen die open-wereld en combat blijft het verhaal zich ontwikkelen en krijgen we regelmatig radio-oproepen van John Seed die steeds geïrriteerder geraakt door onze acties die hem kosten. Dat levert ons gradueel telkens een Mark op, waardoor we gevangen worden door een grote groep van zijn adepten en face-to-face komen met één van zijn drie luitenanten. De eerste keer werden we verrast, vechten we voor ons leven maar kon niets dat voorkomen. Die momenten leveren misschien wel de beste stukken gameplay op. Je leert de hoofdfiguren en hun motieven en denkwijze steeds beter kennen en de lineaire… levels zullen we het noemen, leveren telkens sterke momenten van stealth en combat op.

Far Cry 5 doet dus enorm veel dingen goed, en de kers op de taart zouden sterke visuals zijn. Wel, die kers is er niet alleen, het is een uitgebreide feesttaart met een bokaal amarenakersen op gestrooid. De wereld van Hope County is niet alleen enorm levendig dankzij het uitstekende design, de vele fauna en flora, beekjes en personages, het is ook nog eens een enorm gedetailleerde wereld met prachtige bergen, schitterende weilanden en adembenemende vergezichten wanneer je met je wingsuit door de lucht scheurt, met een helikopter cruiset of op één of ander hoog punt staat doen je werkelijke genieten.

Far Cry 5, we hebben er eventjes op moeten wachten maar het is de moeite waard geweest. Ubisoft neemt alles wat Far Cry goed maakt, giet daar meerdere heerlijke sauzen over en presenteert een game die schitterend speelt, schitterend toont en schitterend klinkt. Far Cry 5 is een diamant die schittert onder de zon van Hope County.

9/10

© Game4Me.be