• Tommy Heylen

Review: ARK Survival Evolved

Ontwikkelaar: Studio Wildcard

Uitgever: Studio Wildcard

Platform: PS4, PC, Xbox One

Releasedatum: 29 augustus 2017

Wie die zichzelf gamer noemt, heeft nog niet gehoord van ARK Survival Evolved? Elke zichzelf respecterende gamer kent de game wel en na twee ruime jaren in Early Access heeft het spel van ontwikkelaar Studio Wildcard maar liefst 9 miljoen gamers voor zich gewonnen, en elke dag komen er nog bij. Nu, ruimt twee volle jaren later, kende de game zijn full release. Wij gingen aan de slag in de wondere dinowereld van ARK Survival Evolved.

Het MMO-genre is ondertussen, zoals zovele genres, verzadigd. Toch wist Studio Wildcard enkele jaren geleden met een heel erg originele game binnen het genre te komen. Ze noemen zich de studio die nooit slaapt, en dat mag je voor waarheid nemen. In Early Access voegde de ontwikkelaar al tal van zaken toe en we starten de full release met meer dan honderd dinosaurussen en beesten om aan je verzameling toe te voegen. Nee, we spelen geen Pokémon met dino's, maar we starten als prehistorische kerel en moeten zien te overleven en daar spelen de dinosaurussen een grote rol in.

Je kan de dino's immers vangen, temmen, berijden en gebruiken voor allerhande klussen zoals het verzamelen van voedsel. Dit gameplay aspect is zonder meer de kracht van de game én enorm leuk. Starten doe je op de map The Island en die ziet er schitterend uit. We zeggen starten, want in Early Acces al werd de game van updates voorzien die mappen toevoegden. De variatie daarin is erg cool. Scorched Earth is bijvoorbeeld helemaal geen groen paradijs, maar een vurig gevaar en een map als Ragnarok brengt ook nieuwe ideeën naar de game. De ondersteuning van Studio Wildcard zal één van de elementen zijn die de game een lang leven geven en de moeite waard maken om te spelen. De ontwikkelaar zit niet stil, en dat levert na een lange tijd in Early Acces hopen content op om te verkennen.

Zo is het verkennen van de eilanden en het leren kennen van de honderden soorten dinosaurussen een avontuur op zich. Elke dino heeft wel een 'sub species' en dat zorgt voor een grote variatie in wat dino's kunnen en doen. Dat maakt je avontuur als speler nog grootser, want voor specifieke taken zal je op specifieke dino's moeten jagen. Dat is uiteraard niet alles qua content en diepgang. Het is een MMORPG en dat wil zeggen dat ook je personage in level kan stijgen en sterker kan worden. Met elk level stijgen de statistieken en waarden van je personage, zoals in elke RPG en je verdient vaardigheidspunten om te spenderen aan bepaalde aspecten van je personage én aan blauwdrukken van nieuwe items en wapens.

Want dat is één van de leuke aspecten van ARK: hoewel je start met een speer en als oermens door een dino-geïnfecteerd eiland rent, kan je zodanig levelen en vaardigheden verzamelen dat je uiteindelijk coole vuurwapens en moderne items en tools kan gaan gebruiken. Op dat vlak heeft de game dus heel wat diepgang, en maakt het de moeite om heel wat uurtjes in de game te stoppen. Qua gameplay hebben we dus absoluut niet te klagen, al hebben we wel enkele klachten over de controls. Wij hebben de PS4-versie getest en de controls waren ons iets te stroef. De PC-versie zou beter zijn - wij hebben het niet getest -, maar aan de controls van de console-versie mag best wel wat gewerkt worden in komende patches. Eerlijk gezegd twijfelen we er niet aan dat Studio Wildcard dat gaat doen. Dat maakt ARK Surival Evolved dan ook zijn geld waard: heel veel content en het constante werk van de ontwikkelaar aan de game om het beter te maken.

ARK Survival Evolved brengt iets nieuws naar het MMO-genre met eilanden die bevolkt worden met dino's die we kunnen vangen, temmen en inzetten als werktuigen, maar biedt ook heel veel diepgang rond je personage en alle werktuigen die je tot je beschikking hebt en krijgt. Na twee jaar in Early Access lijkt de game echt 'af' en ongetwijfeld brengt Studio Wildcard in de toekomst nog veel meer moois naar de game.

8/10