Review | Star Trek Prodigy: Supernova

Ontwikkelaar: Tessera Studios

Uitgever: Bandai Namco Entertainment, Outright Games

Platformen: PC, Switch, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Actie

Releasedatum: 14 oktober 2022

Adviesprijs: € 54,99

Star Trek is één van de populairste sci-fi reeksen aller tijden. De strijd met Star Wars was decennialang geleden eentje die leefde tussen fans van beide reeksen en tot de dag van vandaag lopen beide reeksen nog nog in film en/of televisiereeksvorm. Zo is er de animatiereeks Star Trek Prodigy, die nu een videogame krijgt.

Waar de animatiereeks Star Trek Prodigy best nog een goed verhaal heeft dat zich direct na Star Trek: Voyager afspeelt, is het verhaal van deze videogame best simpel. U.S.S. Protostar pikt signalen op van een stervende ster en door een mengeling van wat er dan gebeurd, wordt de crew verspreid over verschillende planeten. Aan ons om met personages Dal R'El en Gwyndala de crew te zoeken voor de ster ontploft. Een simpel verhaal, want de game houdt het ook relatief simpel. Al hadden we op dat vlak niets anders verwacht. Outright Games was immers betrokken bij de ontwikkeling van de game, en wie het een beetje volgt, weet dat Outright Games zich meestal richt op een jonger gamepubliek dat 's ochtends nog naar cartoons kijkt.

Wat wel zo is, is dat Star Trek Prodigy: Supernova gewoon een leukere en betere game is dan wat Outright Games hiervoor allemaal de wereld instuurde. Vorige games waren leuk voor kinderen, maar deze game kan ook oudere gamers bekoren. Het blijft weliswaar simpel: doorheen verschillende levels en verschillende planeten moeten we met phasers vijanden verslaan en niet té moeilijke puzzels oplossen. Op dat vlak heeft ontwikkelaar Tessera Studios wat afgekeken van de LEGO Games. De levelstructuur is namelijk zo dat je bepaalde stukjes van een level niet kan verkennen omdat je een vermist crewpersonage nodig hebt om erbij te geraken. Dat is hoe de LEGO-games ook werkten. Dat biedt herspeelbaarheid aan, want je moet nadat je een crewgenoot bevrijdt hebt, terugkeren naar bepaalde levels. Nu ja, je moet niets, maar het is fijn dat die optie er is.

In deze game zit dus meer moeite dan in de poepsimpele Paw Patrol-games of Blaze racegames die Outright Games normaal uit zijn studio pompt. Er is zelfs veel plezier te halen uit de actie. Heel wat verschillende vijanden op verschillende planeten, al had de combat op zich iets gevarieerder mogen zijn. Het is natuurlijk geen absolute topgame en dat merk je aan zulke zaken. De phaser kan wel op drie standen, maar het is wennen. In het begin gaat het knallen wat moeilijk, maar de game helpt met een auto lock-on die het allemaal wat makkelijker maakt. Ontwikkeld voor een jonger game-publiek weet je wel. De puzzels zorgen wel voor een aangename afwisseling en die worden gelukkig niet repetitief.

De game heeft dus best een goede mix van actie en puzzelen en elk crewmember van de U.S.S. Protostar heeft unieke abilities. Dat levert nog een leuke game op, zeker voor wie bekend is met de animatiereeks, want eerlijk is eerlijk, dat is een minpunt. Je hebt wat voorkennis nodig. Grafisch is de game dan weer helaas wat minder. Het is allemaal niet zo gedetailleerd en het lijkt eerder een budget PS4-game dan wat anders. Dat is niet altijd een probleem, want nogmaals: het is een leuke game, maar het speelt natuurlijk wel mee wanneer er veel te zien is op het scherm: dan loopt het allemaal niet zo vreselijk vlot. Gelukkig is het design op zich wel leuk en zien de werelden, levels en vijanden er wel goed ontworpen uit.

Star Trek Prodigy: Supernova is een veel leukere games dan heel wat spellen waar Outright Games zich mee bemoeit. Het speelt lekker, de levelstructuur en de LEGO-achtige trackbacking in levels is leuk, en het speelt lekker weg. Visueel wat minder, maar dat kan de pret meestal niet bederven.

7/10