Review | Outriders: Worldslayer

Ontwikkelaar: People Can Fly

Uitgever Square Enix

Platformen: PC, PS4, Xbox One, PS5, Xbox Series X

Genre: Actie

Releasedatum: 28 juni 2022

Adviesprijs: € 59,99

Ten midden van een lockdown tijdens de Covid-19 pandemie waren games waar we ons in konden vastbijten en uren in konden verliezen érg welgekomen. People Can Fly en Square Enix kwamen dan ook op het juiste moment met Outriders aanzetten. De co-op shooter ging erg diep, had een enorme speelduur, maar had ook minpuntjes. Het was na een tijd repetitief en kon soms té hectisch worden. Ondanks dat was het wel een geweldige actiegame die heel wat gamers over de streep kon trekken.

Ergens dus niet zo vreemd dat meer dan een jaar na de release er een grote uitbreiding verschijnt voor de actiegame van People Can Fly. Worldslayer, heet de uitbreiding en het zou ons vooral benieuwen of het verhaal nu wél kon overtuigen. Want ondanks de sterke actie was dat ook een probleem: een weinig boeiend of diep verhaal. First things first: het verhaal kent dezelfde problemen als bij de originele game. Ook hier is het niet fantastisch, en moet de game het vooral hebben van de sterke actie die de looter-shooter probeert voor te schotelen. En dat lukt wel. Puur qua gameplay is Outriders: Worldslayer immers geen heel nieuwe of andere game dan de originele game.

Ten Hemel Stijgen

We banen ons een weg door de nieuwe wereld van Tarya Gratar, schieten onderweg alles overhoop wat we kunnen overhoop schieten en krijgen een hele hoop loot voorgeschoteld. Het is diezelfde hectische actie die Outriders zo leuk en goed maakte, wat we ook kunnen smaken in deze Worldslayer-uitbreiding. Het enige jammere is dat er niet echt aan de missies is gesleuteld. Ook nu voelen de missiedoelen vrij repetitief en zorgt het dus er mee voor dat het verhaal niet echt geweldig is. Toch heeft ontwikkelaar People Can Fly enkele dingen geïmplementeerd dat een beetje nieuwigheid naar de game moet brengen.

Die nieuwigheden bestaan uit twee delen: het Ascension-systeem en de Pax Tree. Toch twee ingrijpende zaken voor een uitbreiding wiens campaign niet zo verschrikkelijk lang duurt. 5 uurtjes, als je het op je gemakje speelt. De eigenlijke speeltijd is langer, door de endgame content, maar voor de heftige prijs die bijna zo hoog is als een full game, hadden we méér verwacht. Maar goed: het Ascension-systeem. Op zich is het een versie van een skill based systeem waar je abilities verder upgrade en je verder kan levelen dan het initiële 30 level-stelsel. Op zich ietsje teleurstellend, want het draagt niet héél veel bij en geeft zichzelf een naam die doet vermoeden dat het interessanter is dan dat het werkelijk is.

Vliegende Start

Voor wie nog niet met de game startte: je kan kiezen een random personage te krijgen dat al level 30 is. Dat noemt men gebruikersgemak en is best een goede feature. Maar als we iéts kunnen aanraden is toch eerst de base game te spelen als je kan of gewoon met je personage verder te spelen, want het heeft wel iets van voldoening wanneer je jouw eigen personage verder kan duwen dan level 30. Dan is er dus nog de Pax Tree: iets minder interessant. Het draait om het verder specialiseren van je klasse. Waar je wel nog wat bent met het uitbreiden van je abilities via het Ascension-systeem, ben je dat minder met de Pax Tree. Je kan zonder.

Met dat gezegd is de conclusie wel duidelijk: Worldslayer brengt een coole omgeving en enkele nieuwe dingetjes maar doet vooral meer van hetzelfde. Dat is geen schande. Worldslayer komt weer met heel coole actie die enorm plezierig is. Helaas is het prijskaartje heel erg hoog voor een uitbreiding van deze speelduur.

7/10