DVD Review: Waar is het Grote Boek van Sinterklaas?

Format: DVD Genre: Avontuur Speelduur: +/- 64 minuten

Regisseur: Armando De Boer

Acteurs: Wilbert Gieske, Carlo Boshzhard, Vic De Wachter, Maaike Martens, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams, Nederlands

Extra: Videoclip

Het voor kinderen leukste seizoen staat weer op het punt aan te breken. En dan hebben we het natuurlijk over het Sinterklaas-seizoen! Dat betekent ook dat er weer nieuwe films over de goedheilig man zitten aan te komen op DVD en Blu-ray. Eerder recenseerden we 'De Brief voor Sinterklaas', en nu is het de beurt aan 'Waar is het Grote Boek van Sinterklaas'.

Deze keer is het een Sinterklaas-film uit de stal van 'De Club van Sinterklaas'. Dat betekent ook weer dat Pieten als Danspiet en Coole Piet van de partij zijn en dat er ook muzikale intermezzo's zijn. Voor kinderen geeft dat sowieso al een leuke extra en het geeft deze film nog meer kleur dan andere Sinterklaas-films. Mislukken kan het dan al niet, want kinderen gaan fun hebben met deze film, maar er is natuurlijk ook nog een verhaal. Dat verhaal draait om het boek van Sinterklaas dat verdwenen is, en dan zit de Sint natuurlijk met een groot probleem! Welk kind krijgt wat en zijn er stoute kinderen? De zoektocht naar het boek begint.

Het is natuurlijk een vrij simpel verhaal, maar Sinterklaasfilms moeten voor het doelpubliek een makkelijk verhaal hebben. Het is ook nog eentje waarin kinderen zich kunnen inleven, en de makers betrekken zelfs de Kerstman, Sinterklaas' aartsvijand, erbij. Een leuk geheel dus, dat élk kind gaat aanspreken. Een amusante familiefilm, met de immer onnavolgbare Wilbert Gieske die zoals hier Jan Decleir Sinterklaas was, dat ook echt is in Nederland. Het verschil met andere sinterklaasfilms is natuurlijk dat er hier een hele bende Pieten is met elk hun specialiteit dat de film opleuken. Dat, Gieske als de Sint en een leuk verhaal met de Kerstman erbij, maken van deze prent een Sintfilm die elk kind graag zal zien.

Sinterklaasfilms blijven iets speciaals. Ze aanhangen allemaal iets speciaal en nostalgisch waar ook wij als ouders graag naar meekijken. Dat de Kerstman en de Sint samen te zien zijn is iets leuk voor de kinderen en de verschillende Pieten zorgen alweer voor een heel fijne film.

7,5/10