DVD Review: De Brief voor Sinterklaas

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 80 minuten

Regisseur: Lucio Messercola, Jelle Kleinhesselink

Acteurs: Bram van der Vlught, Bo Burger, Lieke van Lexmond, Edo Brummer, Pamela Teves, ....

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Label: Paradiso Films

De herfst is helemaal begonnen en dan begin je in de winkels het fenomeen Sinterklaas te zien. De winkels worden overladen met snoepgoed, maar het Kinderfeest is nog een paar maandjes van ons verwijderd. Maar ook de Sinterklaasfilms beginnen de rekken te vullen. Eén van de nieuwe films op DVD is De Brief voor Sinterklaas.

De jongste kinderen hebben soms bang van Zwarte Piet- of zeggen we Roetpiet? -, iets oudere kinderen willen net een Piet zijn. Dat is zowat de opzet van de film. Er dreigt immers een immens Pietentekort, maar middels audities zoekt de Sint nieuwe Pieten. Eén daarvan is de jonge Sem die een Sterke Piet wil worden, zodat hij niet meer gepest wordt. Een leuk uitgangspunt dat een mooi Kinderfeest combineert met de problematiek van pesten. Nu moet je er niet teveel in lezen, het blijft een leuke kinderfilm met leuke, grappige momenten en een grappige 'schurk'.

Er is namelijk een moeder die de Pietenaudities en dus ook protagonist Sem wil Saboteren. Waarom? Wel, haar zoon is te oud en als hij geen Piet mag worden, dan niemand! Haar zoon levert komische momenten op, mede door zijn zware lichaamsbouw. Er zijn dan wel enkele cliché humormomenten, zoals zijn dikke buik die achter een dunne paal uitsteekt als hij zich verstopt, maar voor het doelpubliek werkt dat allemaal wel. De film is, als het over Sinterklaasfilms gaat, dus best wel een leuke film en Bram van der Vlugt vertolkt Sinterklaas nog steeds goed. Leuk, licht verteerbaar en een goede focus op het Kinderfeest, hoe een film moet zijn.

De Brief voor Sinterklaas is een aangename Sinterklaasfilm. Er zijn Zwarte Pieten, Roetveegpieten, het thema van pesten, een grappige schurk en een leuke jongen die de hoofdrol speelt, samen met een uitstekende Sinterklaas. Meer moet dat niet zijn.

Bron: Persbericht