Comic Review: Rommelgem #3 - Koolstofatomen en Steroïden

Reeks: Rommelgem

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 32

ISBN: 9789031440719

Prijs: €9,99

De Robbedoes-reeks is erg populair, en heeft veel leuke personages opgeleverd. Verschillende personages hebben ook hun eigen reeks gekregen. Denk maar aan Marsupilami, Kleine Robbe, Zwendel, Kwabbernoot... En ook Graaf van Rommelgem. Koolstofatomen en Steroïden is al het derde nummer in de hommagereeks.

Het derde avontuur met Graaf van Rommelgem in de hoofdrol heeft een duidelijk thema: geboorte en anticonceptie. Een gevoelig thema in conservatieve landen. In Amerika, om maar eentje te noemen. We zien het persoonlijke drama afspelen in waarom Rommelgem zo geïnteresseerd is in het uitvinden van een ideale anticonceptiepil. Na het drama neemt het verhaal een tijdsprong van tien jaar en het enige minpuntje daar aan, is dat de Graaf visueel iets té oud geworden is om maar tien jaar ouder te zijn. Voor het overige dient de tijdsprong het verhaal wel goed.

Want ondertussen hééft Rommelgem een idee voor een anticonceptiepil, maar het is pas wanneer hij door een vrouw opgezocht wordt, dat de bal aan het rollen gaat. Het gaat niet alleen over dialogen over anticonceptie, want er zit ook we wat actie in, wanneer hij en de vrouw achtervolgd worden door twee sujetten die ze op alle mogelijke manieren proberen kwijt te spelen. Een goed intermezzo, die het avontuur ondanks het zware onderwerp, vlot leesbaar houdt. Eigenlijk is dit een zeer goed verhaal in de tijdsgeest rond seksuele beleving van de vrouw. Een sterk derde verhaal.

De strip toont aan dat er veel te zeggen is rond de seksuele beleving van de vrouw en hoe ze hebben moeten vechten voor hun recht om zelf te mogen beslissen over hun lichaam. En dat zonder belerend te zijn en zonder vingertje op te steken. Dan heb je gewoon een uitstekend, interessant verhaal gebracht.

9/10