Comic Review: Blackbeard #1/2 - Knoop Ze Op!

Reeks: Black Beard

Uitgeverij: Glénat

Pagina's: 48

ISBN: 9789462941397

Prijs: €17,50

Het piratenleven spreekt enorm tot de verbeelding. In films wordt het uiteraard allemaal wat geromantiseerd en zoals in pakweg Pirates of the Caribbean zal het zeker niet geweest zijn. Maar de historische figuren kennen we allemaal. Zwartbaard bijvoorbeeld. Edward Teach. Een schrikwekkend piraat in de 18de eeuw. Glénat brengt ons een verhaal in twee delen.

Dat verhaal wordt eigenlijk verteld door een slachtoffer van Blackbeard die het als gevangene vertelt aan schrijver Daniel Defoe. Dat verhaal brengt ons verraad, plundering en schatten. Eigenlijk alles wat je van een piratenverhaal mag verwachten. Maar wat is dit een goed verhaal geworden. Blackbeard en de zijnen kapen een schip, vragen losgeld voor de vrouw en dochter van een gegoed man en laten de rest wegvaren wanneer ze betaald zijn.

Toch ziet iemand daar de kans om een oorlog te veroorzaken door de waarheid een andere draai mee te geven. Qua piratenverhaal is het zeker niet origineel, maar het is wel zeer goed uitgevoerd. Blackbeard krijgt ook een realistische smoel mee en komt tegelijk indrukwekkend en schraal over. Een evenwichtsoefening die goed uitdraait. naast een goed verhaal en een prima neerzetten van de legendarische piraat is het art work, de tekeningen ook weer van hoge kwaliteit. Delitte brengt zowel qua geschreven als visueel verhaal een topnummer.

Dit eerste nummer is de opener van een tweeluik en ons weet het alvast sterk in de ban te houden. We zien niet echt iets heel nieuws voor een piratenavontuur, maar het is uitstekend neergeschreven en getekend en zwartbaard blijft nu eenmaal een interessant figuur. We tellen af naar het slot van dit tweeluik.

9/10