Review | Wolfenstein: Cyberpilot

Ontwikkelaar: Machine Games Uitgever: Bethesda Softworks Platformen: PS4 Genre: Actie, VR Releasedatum: 26 juli 2019 Adviesprijs: €19,99

Wolfenstein is dé franchise van de maand juli. Niet alleen omdat het nageslacht van BJ Blazkowicz een eigen topper krijgt met Youngblood - review incoming!, - maar ook omdat er een VR-game verscheen op dezelfde dag. De PS VR-game plaatst ons in het midden van de actie, maar levert het eindelijk nog eens een sterke VR-game op?

Hét probleem van VR-games is dat het nooit echt toppers zijn, lang duren of heel erg uitdagend zijn. In Cyberpilot ontwaakt ons personage, maken we deel uit van het verzet en kruipen we vrij snel in een Panzerhund. En dat is wat Cyberpilot is: een game waarin we in onder meer de Panzehund amok maken in de straten en Nazi's bij de vleet omleggen. Het is dus geen shooter, want een geweer krijgen we niet in handen, buiten de wapens die onze mechs hanteren, maar het voelt wel een beetje 'on rails' aan.

De tutorial in het begin is al vrij lijvig, maar ook daarna voelen we ons een beetje een kleuter aan het handje van mama om over te steken naar school. Niet dat Cyberpilot niet leuk is. Het is cool om in en met die toestellen Nazi's aan de lopende band te vermoorden, maar de levels zijn vrij lineair, en we krijgen constant instructies. Alsof we op GPS door de levels knallen. Dan zitten we alweer opgezadeld met het probleem dat vele VR-games kennen: uitdaging. De uitdaging is er niet in Cyberpilot.

We worden op alle vlakken teveel gegidst. Ja, het vechten kan wel eens uitdagend zijn omdat er een schare aan gevarieerde vijanden zijn en omdat we soms stealth missies ondernemen met een drone, maar het gevoel dat het gevaarlijk is wat je aan het doen bent, of dat er veel op het spel staat, is niet aanwezig. Voor het overige is ook het verhaal niet erg geweldig, of interessant. Want ondanks dat het een gewelddadig Nazi-bloedbad is, zijn de laatste games wel interessant qua verhaal.

Cyberpilot is dus eigenlijk een typische VR-game. Weinig verhaal, te weinig uitdaging en vooral heel erg kort. Op minder dan twee uur ben je er doorheen. Als je weet dat er een flink stuk tutorial zit in het begin, is dat dus een flinke teleurstelling. 20 Euro klinkt als niet veel, maar voor de speelduur dat je krijgt voelt het als te weinig aan. Is Cyberpilot dan een slechte VR-game? In essentie niet. Het VR-gedeelte is en blijft cool, visueel is het best goed en technisch is alles tip-top in orde. Enkel kent het dezelfde pijnpunten als elke VR-game, wat uiteindelijk gewoon een matige game oplevert.

Wolfenstein: Cyberpilot is geen game die het VR-gedeelte naar een hoger niveau tilt. Op technisch en visueel vlak een topper onder de VR-games, qua verhaal, uitdaging en speelduur in hetzelfde bedje ziek als 99% van de huidige VR-games.

6/10