Review: Elea

Ontwikkelaar: Kyodai Uitgever: SOEDESCO

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 6 september 2018 Adviesprijs: €9,99

De ruimte en de toekomst zijn twee dingen die de mensheid mateloos fascineren en waar we erg mee bezig zijn. Het is dan ook een graag gezien onderwerp in films binnen het sci-fi genre en zelfs de comic- en gamewereld zijn er heel wat strips en spellen die het onderwerp meedragen. Maar een episodische game in een verre toekomst in de ruimte? Weinig. En dus betreed Elea een onbewandeld pad.

Elea is een driedelig science-fiction avontuur van ontwikkelaar Kyodai en plaats ons in de schoenen van een ruimtewetenschapper die tevens het titulair personage is. De game gaat vrij traag van start, met Elea die zich in een stoel bevindt en zich pas na enkele momenten kan bewegen. Een trage start, maar toch vrij mysterieus. Zeker wanneer we ons in een futuristisch huis bevinden en er een aantal vreemde dingen gebeuren die een loopje nemen met onze fantasie en aanvoelen alsof we in één of andere drugtrip bevinden. Nadien komen we pas in het échte verhaal terecht.

Het verhaal op zich is wel prima, maar de eerste episode laat toch geen onvergetelijke indruk na. Het verhaal houdt zich staande, maar hoewel het een typische, episodische gameplay met zich meedraagt waarin de interactie vrij basic is en je niet zoveel moet doen buiten verkennen, wordt het niet helemaal goed uitgevoerd. Eén element dat ons heel erg stoorde, was het tempo waarmee ons personage voort slentert. Zeker wanneer ze gebeld wordt, gaan we aan een létterlijke slakkengangetje vooruit en dat stoort. Dat haalt de belevenis wat uit het spel, alsof we een beetje aan de grond gelijmd zijn en maar schoorvoetend vooruit geraken.

Dat is echter het grootste punt van irritatie, en voor het overige heeft de eerste episode van Elea geen échte minpunten. Overtuigen doet het echter nooit. Afgezien van het verhaal, heeft het ook wel knappe graphics. Het futuristische huis waarin we beginnen is enorm knap ontworpen. Zowel technisch als qua design hebben we geen klachten over de game. Maar de gameplay? Die weet zich in deze eerste episode niet staande te houden. Maar vooral: het is énorm kort. Episodische games zijn meestal helemaal niet lang, maar deze eerste episode is voorbij in 'a blink of an eye'.

Elea heeft één ding zeker en vast: en dat is een verhaal dat de moeite waard is om te volgen. We gaan dus zeker de andere episodes spelen en reviewen, maar qua gameplay laat het een makke indruk na. Maar een goed verhaal en esthetisch leuke omgevingen weten de game (een beetje) te redden.

6/10

Recente blogposts

Alles weergeven