• Tommy Heylen

DVD Review: The Killjoys - Seizoen 3

Format: DVD - Genre: Sci-Fi - Duur: +/- 10 X 41 minuten

Regisseur: Paolo Barzman, e.a.

Acteurs: Hannah John-Kamen, Aaron Ashmore, Luke MacFarlane, .. Beeld: 1.78:1 - Taal: DD 5.1 | Engels

Ondertitels: Engels, Nederlands

De Killjoys zijn terug.Wat een drietal jaar geleden begon als een vrij anonieme reeks in een tijd dat er een aantal goede sci-fi televisie of Netflix shows op komst waren, kreeg de reeks niet de aandacht die ze nu verdient. Het eerste seizoen was degelijk, het tweede seizoen nam kwalitatief gezien een mooie sprong en we hoopten dat dit derde seizoen minstens even goed zou zijn dan het vorige.

Waar er eens een gapend gat was in het sci-fi genre, is dat nu meer dan behoorlijk opgevuld. Met onder meer Star Trek Discovery, Altered Carbon en het luchtigere The Orville is er meer dan genoeg keuze, maar nog eerder was er uiteraard Killjoys. De reeks groeide de voorbije twee seizoenen uit tot een sterke sci-fi reeks en zet die trend in dit derde seizoen onverminderd voort. ook dit seizoen zien we een uitbreiding van de 'lore' en de dramatische verhaallijnen die daarmee gemoeid gaan. Het draait vooral rond de 'Hullen', een menselijke soort die verbonden zijn met een soort neuroparasiet en dat levert interessante verhaallijnen op. Maar een goede science-fiction reeks kan uiteraard niet echt zonder een of andere oorlog tussen rassen en dat is dus waar Killjoys uiteindelijk gaat op uitdraaien.

Dat het helemaal origineel is, kunnen we dus niet beweren. De makers gebruiken genre-conventionele elementen om het verhaal spannend te maken en personages reden te geven om te doen wat ze doen, maar het draait allemaal om hoe je er mee uitpakt. Killjoys weet zijn main characters (Dutch, John, D'Avin) de juiste dingen mee te geven en de acteurs voelen zich elk seizoen zichtbaar beter in hun rol. al die elementen zorgen ervoor dat Killjoys na het tweede seizoen ook een betere reeks wordt in het derde seizoen. je merkt duidelijk dat de reeks naar een epische finale toewerkt waarin de strijd vollédig kan losbarsten, maar hoewel je het voelt aankomen, is het toch geen voorspelbaar seizoen geworden. En wanneer je dat kan brengen, weet je dat de scenaristen er in geslaagd zijn opnieuw een spannend en interessant seizoen te maken dat hier en daar ook een vleugje humor verspreidt.

Om te zeggen dat Killjoys in zijn derde seizoen uitgroeit tot de beste sci-fi reeks is misschien overdreven - en doet Discovery te weinig eer aan, - maar veel scheelt het niet. Het is uitgegroeid van underdog in zijn eerste, tot topreeks in het derde seizoen.Er zit meer aan te komen, en dat liever vandaag dan morgen.

8,5/10

Recente blogposts

Alles weergeven