• Tommy Heylen

DVD Review: 6 Below

Format: DVD - Genre: Avontuur - Duur: 94 minuten

Regisseur: Scott Waugh

Acteurs: Josh Hartnett, Mira Sorvino, Sarah Dumont, Jason Cottle, ...

Beeld: 2.35:1 - Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Bergen, sneeuw en mensen die een kick zoeken: het kan soms verkeerd aflopen. Je hoort wel eens dat mensen van het conventionele padje afgaan en rode zones negeren en in een lawine het leven laten. Onderwerp van 6 Below is Eric Lemarque. Een voormalig beloftevol ijshockeyspeler die even weg wou van de wereld en bijna weg was. Een waargebeurd verhaal dus. Maar maakt dat dan ook een goede film?

In deze prent draait het dus om Eric Lemarque die na een woelige periode de besneeuwde bergen introk om tot introspectie te komen. Dat loopt verkeerd af, want hij komt op de berg vast te zitten na een sneeuwstorm. Een overlevingsfilm dus. Eentje in de stijl van 127 Hours. Nu, sommigen zullen weten hoe het is afgelopen en dan is het de vraag hoe je een beklijvende, interessante film bouwt rond de man en zijn escapades op de besneeuwde berg. Een eerste punt is dan casting. Josh Hartnett vertolkt Eric en doet dat goed. Hij weet de rol doorleeft en met een bepaalde charismatische geloofwaardigheid te vertolken. Helaas kan dat niet echt gezegd worden van de rest van de cast. Want die is er. Hoewel hij alleen op de berg vertoeft en dat mooi beeldwerk oplevert, zijn er ook andere personages.

Doorheen de film wordt er immers gewerkt met flashbacks allerhande. Dingen uit zijn leven, die moed geven of tonen hoe moeilijk hij het had. De acteerprestaties in deze flashbacks zijn ondermaats. Toch hebben ze een goede functie binnen het verhaal. Het helpt het personage steeds moeilijke momenten tijdens de overlevingstocht te overwinnen en geeft ons inzicht in wat hem dreef tot wat hij allemaal deed. Toegegeven: het is niet allemaal even goed uitgewerkt en soms komen zijn openbaringen wat gemakkelijk, maar 6 Below is al bij al toch een entertainende en leuke film, met een prima Josh Hartnett.

Waargebeurde verhalen zijn nooit makkelijk om te verfilmen. Velen weten hoe het de persoon in kwestie verging, dus rest je als filmmaker om een entertainende en leuke film te maken. Daarin is regisseur Scott Wough – die eerder Need for Speed en Act of Valor regisseerde – toch in geslaagd. Josh Hartnett doet het prima, de film ziet er mooi uit en vervelen doet hij zeker en vast niet.

7/10

© Game4Me.be