Blu-ray Review: Flatliners

Format: Blu-ray - Genre: Sci-fi Thriller - Duur: 110 minuten

Regisseur: Niels Arden Oplev

Acteurs: Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton, ...

Beeld: 2.39:1 - Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans - Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra"s:Verwijderde scènes, Het opwekken van een cult classic, De Rondes Doen, Wat de regisseur voorschreef, De ultieme Vraag, Digital Copy

Wat er na de dood komt, is een vraag die de mens al sinds de oudheid bezighoudt. We creerden een God en de Hemel en Hel om daar mee om te gaan, maar medisch gezien komt er niets meer. Toch zijn er mensen die nog steeds denken dat er ‘iets’ is. Zoals de medische studenten in de film Flatliners.

Als de titel van de film een belletje doet rinkelen, heb je gelijk. Het is de remake van de jaren ‘90 film en dan kan je jezelf afvragen of dit echt nodig is. Als we de cast bekijken, verwachten we in alle geval een interessante film. Ellen Paige speelt studente Courtney die jaren na de fatale crash van haar zus een techniek denkt gevonden te hebben om te onderzoeken wat er is na de dood. Dat is een interessante premisse en zowel Paige als de haar omringende acteurs, zoals James Norton en Nina Dobrev, staan allemaal goed te acteren, maar de personages zijn te zwak of stereotiep uitgewerkt.

Dat de acteurs het goed doen, weet dat ietwat te maskeren, maar het verhaal op zich is niet echt coherent te noemen. De focus op het onderwerp is er wel, maar alles lijkt wat door mekaar te lopen waardoor het verhaal de aandacht niet volledig kan vasthouden, Het begint nochtans interessant. De studenten die elkaars hartslag naar nul brengen en net op tijd reanimeren, angst die ontstaat, de knap gefilmde beelden… Het is in het begin allemaal flitsen en opwindend, maar – zoals ze in het Engels zeggen – The novelty wears of. Het is algauw niet zo enorm spannend meer en de film lijkt in een loop te zitten. Maar wat er gebeurt is… degelijk. Dat komt uiteraard ook door de aardige vertolkingen en het had allemaal nog beter kunnen zijn als de regisseur net dat tikkeltje inventiever was geweest met het visualiseren van het sterfproces of wat beleeft wordt.

Of een remake van een 28 jaar oude film nu al nodig was, is een goede vraag. Het levert een degelijke film op , maar wel eentje die niet opweegt tegen het origineel. Ondanks de leuke premisse en prima vertolkingen van de cast. Het verhaal gaat een beetje alle kanten uit en hier en daar zijn overbodige elementen te bespeuren. Het origineel is weliswaar beter, maar deze mag er ook zijn.

7/10

© Game4Me.be

Recente blogposts