Review: Guilty Gear -Strive-

Ontwikkelaar: Arc System Works Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, PS5 Genre: Beat 'em Up

Releasedatum: 14 juni 2021 Adviesprijs: €69,99

Guilty Gear-fans zullen de dag van de release van Guilty Gear - Strive - gevierd hebben, want de populaire vechtreeks die in 1998 begon op de eerste PlayStation kende zijn laatste release toch weer in 2015. Zes jaar later worden we op PC, PS4 én PS5 getrakteerd op Guilty Gear - Strive -. Eén van de weinige manga-achtige games die éérst een game was, en daarna een manga werd.

Dat zegt één ding, en dat is dat het verhaal van Guilty Gear altijd goed gestoffeerd was, en dat is het nu ook weer. Voor een vechtspel heeft Guilty Gear altijd een heel sterk verhaal en interessante personages gehad. Ook nu kunnen we weer aan de slag met heel wat personages die hun deel van het verhaal te vertellen hebben. Waar het verhaal in andere vechtspellen vaak een throwaway thing is, of een vehikel om de gevechten toch maar gaande te houden, is dit anders in Guilty Gear - Strive - en dat is enkel en alleen al een énorm pluspunt.

Een pluspunt dat de game wel nodig heeft. Het verhaal dat we tussen de gevechten te zien krijgen is goed én ziet er goed uit omdat het heerlijk geanimeerd is, maar de gameplay is eerder... héél erg klassiek te noemen. Dat is natuurlijk ook zowat het handelsmerk van de gamereeks. Dat de game héél klassiek aanspeelt, gaat wél een voordeel zijn voor de fans van de reeks. Het is wat ze graag hebben en wat ze altijd gespeeld hebben. Alsof je op de kermis op een arcadetoestel een game speelt. Hoewel dat dit trademark 'Guilty Gear' is, is het wel opvallend houterig tegenover de fantastische vechtspellen die we de dag van vandaag kennen.

Kan de gameplay anno 2021 dan nog mee? Op bepaalde vlakken wel. De personages zijn heel divers, zowel qua verhaal als vechtmoves en dat is toch heel erg boeiend. Op dat vlak is Guilty Gear gewoon een heel erge 'Guilty Gear'-game en daar is niets mis mee. Voor de fans van de reeks is dat gewoon een goeie zaak. Het probleem is echter dat je met deze gameplay mechanics, de manier waarop het personage beweegt, springt en aanvalt, de vlotheid daarvan, je geen gamers gaat overtuigen die nog geen fan zijn. Je hebt natuurlijk het verhaal en de prachtige anime-aandoende visuele stijl, maar dat gaat niet genoeg zijn om fans van moderne vechtspellen te overtuigen.

Al is er natuurlijk de content. Naast de campagne, alle info over het verhaal, de missies die je elk aspect van de game onder de knie leren kennen en andere modi, is er ook nog een online multiplayer. Die is op een originele manier in mekaar gebokst, met een soort van 'meeting' ground met verdiepingen waar je andere spelers kan uitdagen. Klinkt goed, en dat is het ook, alleen is de matchmaking niet je dat. En dan bedoelen we de manier waarop er verbinding wordt gemaakt met 'het net'. Want dat duurt vaak lang en dat voelt frustrerend aan. Dat is een reden om de game gewoon af te zetten en wat anders te gaan doen, maar als je daar over kan komen, is het gewoon een goede multiplayer. Naast een sterk verhaal, veel modi en een goede multiuplayer ziet het er grafisch ook gewoon heel erg goed uit. De animatie mag dan - opzettelijk - houterige zijn, de mangastijl is gewoonweg fantastisch en de actie ziet er zo goed uit dat het om duimen en vingers af te likken is.

Guilty Gear - Strive - mag dan qua gameplay wel een spel zijn dat aanvoelt alsof je het op een arcadekast in het lunapark op de kermis aan het spelen bent, het is wel een fijne game. Zeker voor fans van de franchise is dit een geweldig spel boordevol content, een sterk verhaal, schitterende animestijl visuals en een goede multiplayer. De houterige manier waarop de spelers bewegen gaat echter geen nieuwe gamers aantrekken naar de franchise.

8/10