DVD Review: Yummy

Format: DVD Genre: Horror Speelduur: +/- 85 Minuten

Regisseur: Lars Damoiseaux

Acteurs: Maaike Neuville, Bart Hollanders, Clara Cleymans, Annick Christiaans, ...

Beeld : 2.00:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands, EngelsOndertitels: Nederlands, Frans

Extra's; Making of, Short Movie Patient Zero, Grindhouse Feature

De Vlaamse films blijven toch altijd in vrij veilig vaarwater. Een simpele komedie, een romantisch filmpje, een gezin in de miserie... Maar echte genrefilms als een sci-fi, western of zombiefilm zie je haast nooit. Dat komt natuurlijk vooral door budgettaire beperkingen in ons landje, maar dat het kan bewees bijvoorbeeld Loft als een uitstekende thriller of Welp als een leuke horror en Patser als een heuse Amerikaans-wanende actiefilm. Maar nu hebben we ook onze zombiefilm: Yummy.

In Yummy gaat er een koppeltje naar een louche Oost-Europees ziekenhuis om plastische chirurgie te laten uitvoeren, samen met de moeder die alles eens laat liften. Al gauw lijken ze in een echte 'house of horrors' terechtgekomen. En eerlijk? De film weet het niet gedurende de hele speelduur recht te houden. Debuterend filmregisseur Lars Damoiseaux neemt met de eerste Vlaamse zombiefilms als regiedebuut - hij regisseerde enkel de reeks Undercover - een risico en dat pakt ook niet helemaal goed uit. Een Vlaamse film moet om één of andere reden altijd seks en borsten bevatten en dat is hier veel te gratuit gebruikt. Maar dat er gore is, is zeker.

Wanneer het vriendje een vastgebonden proefkonijn vindt en zo het virus loslaat valt er heel wat te griezelen en zien sommige scènes er voor het genre op een goede manier misselijkmakend uit, maar de toon is op verschillende momenten nauwelijks te bevatten. Van gore horror naar pure kolder tot bijna parodie en terug. De toon is 'all over the place' en er is dus geen balans. En dat is jammer. De acteerprestaties zijn echt wel naar behoren en het ziet er meestal nog heel erg leuk uit, maar de uitvoering schort. Dit zou in Amerika een straight-to-DVD B- of C-horrorfilm zijn en dat is toch wel jammer wanneer je de eerste Vlaamse zombiefilm poogt te maken. De film heeft potentieel, maar wordt helaas een klein beetje het pootje gelapt door een gebrek aan balans en strakke regie.

Wanneer men een eerste Vlaamse zombiefilm aankondigt hebben we wel bepaalde verwachtingen en wensen, en die zijn helaas niet helemaal uitgekomen. De film balanceert op een slappe koord en lijkt te twijfelen of het dan wel een horror of komedie-parodie wil zijn. Dat is spijtig voor de knappe cinematografie en sterke vertolkingen, want de regie houdt de film we wat tegen.

6/10