DVD Review: Vortex

Genre: Drama

Speelduur: +/- 142 Minuten

Regisseur: Gaspar Noé

Acteurs: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands

Label: Paradiso Films

Ouderdom is iets waar iedereen op een bepaald moment wel mee geconfronteerd wordt. Zijn het niet je ouders of andere mensen om je heen, dan wel je eigen ouderdom. Je sterfelijkheid beseffen is zwaar, en dus is het niet meteen een filmonderwerp waar de grote massa naar zal kijken. Dan missen ze wel een fantastische film van Gaspar Noé.

Met die inleiding hebben we het al verklapt: met Vortex levert Gaspar Noé een waar meesterwerk af. De film, over een oud koppel dat zijn laatste dagen beleeft, is veel bekroond en dat blijkt terecht. We zien 'Lui' en 'Elle', hij en zij, hun oude dagen beleven in hun woonst en daarrond. Namen krijgen ze nooit, maar een verbinding krijg je toch met de personages. Zij is zwaar dementerend, hij alles behalve goed te been en gezond. Het is een film met een zwaar onderwerp, over ouder worden, aftakeling en sterven en toch kiest Gaspar Noé er niet voor om hier en daar de film te verzachten. Hij gaat vol voor het onderwerp en spaart je als kijker niet. Dat is net wat de film zo straf maakt.

Eén van de sterkste elementen, en misschien hét sterkste element, is de vertolking van Dario Argento. Het verhaal is krachtig, zwaar, maar niet heel uitzonderlijk, omdat het om een situatie gaat die veel mensen wel eens meemaken. Maar het is Dario Argento die met zijn sublieme acteerprestatie de film naar een hoger niveau tilt. Samen met tegenspeelster Françoise Lebrun. Ze krijgen dan wel geen naam in de film, maar geven hun personages toch een 'smoel'. Eentje waar je kan in meeleven en het verhaal grond geeft. Gaspar Noé levert hier, we zeggen het nogmaals, een meesterwerk af waar alles in klopt.

De opbouw van het verhaal, het realisme, de situaties, de acteerprestaties van Argento en Lebrun... Alles aan deze film klopt. Het is een zware dobber van bijna twee uur en half, maar gaat onder je vel zitten en laat je niet meer los.

9/10