DVD Review: Vanquish

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: George Gallo

Acteurs: Morgan Freeman, Ruby Rose, Patrick Muldoon, Julie Lott, ...

Beeld 2.0:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertiteling: Nederlands

Ah, Morgan Freeman. Het is een legendarische acteur met een legendarisch stemtimbre, maar echt straffe films heeft de man al jaren niet meer gemaakt. Wanneer hij nog eens opduikt, gaat het om snelle cash-grabs met simpele call-in rollen waarvoor de man niet veel moeite moet doen. Neem het hem maar eens kwalijk, op zijn leeftijd. Vanquish begonnen we dus te kijken met niet al te hoge verwachtingen.

Na de film blijkt dat ingaan met lage verwachtingen de beste mindset was. Vanquish is een heel clichématige genrefilm die alle tropes bovenhaalt die je kan bedenken. Wraak, een corrupte agent, de locaties die gebruikt worden, de actie... origineel is het allemaal niet. Freeman speelt een voormalig commissaris die vrij corrupt was en nu geld wil ophalen. Hij ontvoert daarvoor het dochtertje van zijn verzorgster - hij zit in een rolstoel - omdat hij te weten komt dat ze vroeger een drugskoerier was. Simpel verhaal, maar Freeman doet het - ondanks dat het zo'n cash grab call-in rol is - vrij goed. Ruby Rose is de actieheld en eerlijk is eerlijk: dat doet ze gewoon heel goed. Ze heeft de persoonlijkheid om zo'n rol te spelen.

Alleen wordt er bij momenten tenenkrullend geacteerd. Emoties overbrengen is niet wat Rose kan. Waar ze Freeman confronteert zie je Freeman uitstekend acteren met enkel zijn blik. Ruby Rose vraagt op een legendarisch slechte manier waar haar dochter is. Nee, écht acteren kan ze niet. Maar wanneer ze in de actie zit, komt ze wel overtuigend uit de verf. Het is ook gewoon een standaard actiefilm en dan kan ze uitblinken. De film ziet er ook héél erg goed uit, al is dat wanneer de regie in handen ligt van Bad Boys regisseur George Gallo geen verrassing. Hij kan een film gestileerd in beeld brengen. Vanquish is dus gewoon een standaard actiefilm die er toevallig heel goed uitziet, maar voor het overige weinig kan overtuigen.

Verstand op nul en kijken naar de actie, dan kan de film je avond nog degelijk opvullen. Maar voor het acteerwerk van Ruby Rose of een origineel actieverhaal moet je het niet doen. De film is zo cliché als wat, maar de actie valt te pruimen en hij ziet er nog heel goed uit.

6/10