DVD Review: Valley of the Gods

Format: DVD Genre: Fantasy, Sci-fi Speelduur: +/- 130 minuten

Regisseur: Lech majewski

Acteurs: Josh Hartnett, John Malkovich, John Rhys-Davies, Berenice Marlohe, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Navajo Ondertitels: Nederlands

Label; Contact Film

Films zijn een breed medium. Sommige films willen gewoon entertainen en gaan schaamteloos voor popcorn entertainment, andere films willen een indringend verhaal vertellen en nog andere films zijn pretentieus ogende prenten zonder een samenhangend verhaal en veel bijzondere beelden. Daar lijkt Valley of the Gods in te vallen.

Valley of the Gods van regisseur Lech Majewski vertelt in se wel een duidelijk verhaal. Namelijk eentje van een biograaf die het verhaal van de rijkste man ter wereld wil opschrijven, die The Valley of the Gods wil kopen waar de Navajo wonen. Dat zorgt voor drie verschillende verhalen, maar om meteen met de deur in huis te vallen: die verhaallijnen gaan wat naast mekaar leven en worden een mengelmoes van... van alles. Dat wil ook niet meteen zeggen dat de film niet goed is, want het verhaal dat telkens verteld wordt is best interessant. Niet alleen de verhalen maar ook de personages op zich. Josh Hartnett speelt als biograaf best een interessante rol.

Maar ook John Malkovich staat goed te acteren als de steenrijke Wes Tauros. Een excentriek man, maar dat ligt de acteur wel. Een kleurrijk figuur met bedenkelijke moralen die in de zoektocht naar meer rijkdom de Navajo hun gebied, dat The Valley of the Gods genoemd wordt, wil schaken. Dat verhaal wordt individueel interessant gebracht, maar het geheel wordt niet goed met mekaar verweven. Dat valt deels te wijten aan een teveel aan indrukwekkende beelden. Want als er één ding is, wat Majewski heel erg goed doet, is het visueel interessante, geweldige, impressionante en bijwijlen verwarrende beeldende scènes brengen. Dat is het meest indrukwekkende en sterkte aan de film, samen met Malkovich zijn acteerprestatie.

Valley of the Gods heeft veel positieve punten. Zoals de interessante en in het geval van West Tauros kleurrijke personages, individueel goede verhalen en indrukwekkende beelden. Jammer genoeg wordt de film ietwat geremd door dat de verhalen niet goed verweven worden en alles soms verwarrend overkomt.

8/10