DVD Review: Un Beau Matin

Genre: Drama

Speelduur: +/- 112 Minuten

Regisseur: Mia Hansen-Løve

Acteurs: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Nicole Garcia, Melvil Poupaud, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands

Label: Cherry Pickers Film

De Franse film is doorgaans een romantisch drama dat zich op de voorgrond van Parijs afspeelt. En heel vaak is zijn die films ook heel erg degelijk. Erg matige films brengt dat genre Franse film nooit voort. Omdat het vaak een verhaal verteld dat gegrond is in de werkelijkheid. En dat is met Un Beau Matin niet anders.

Sandra is een alleenstaande moeder die zorgt voor haar achtjarige dochter én haar vader, die lijdt aan een neurodegeneratieve ziekte die eerst het visueel vermogen aantast. Een zwaar leven, zeg maar. De film houdt de voeten op de grond en opent met zware onderwerpen, zoals haar vader die als filosoof leefde voor de boeken, maar nu amper kan zien en zijn boeken moet wegdoen omdat hij naar een rusthuis moet. Dat wordt geïllustreerd met enkele even knappe als simpele scènes. Hoewel Léa Seydoux sterk acteert, toont ook Pascal Greggory een sterke vertolking als Sandra's vader, en kan je de emoties op zijn gezicht aflezen.

De film verandert nog wanneer ze een vriend van haar overleden man tegenkomt. Er is een vonk, maar hij is getrouwd. De film toont het exclusief langs Sandra's kant en houdt dat aspect romantisch. Het balanceert het romantische met het frustrerende dat hij daar niet kan blijven, en het zware, haar vader die steeds minder herkenbaar wordt des te meer de ziekte hem aangrijpt. Dat zorgt voor een sterk verhaal, maar de film kent misschien een té voortkabbelend tempootje om echt top te zijn. Dat is jammer, want voor het overige is het best een sterk drama met verhalen die mekaar kruisen en je als kijker boeien. Net als de vertolkingen.

Un Beau Matin is een typisch Frans, romantisch drama dat voortkabbelt maar dan met wat boeiendere personages en sterke thema's. Het voortkabbelende houdt de film echter wat tegen, maar het blijft een zeer degelijke film onder meer door de straffe vertolkingen.

7,5/10