DVD Review: The Wolf of Snow Hollow

Format: DVD Genre: Komedi, horror Speelduur: +/- 81 minuten

Regisseur Jim Cummings

Acteurs: Jim Cummings, Riki Lindhome, Robert Forster, Chloe East, ...

Beeld 1.85:1 Taal: DD5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands,

Films met een eenzame sheriff in een klein stadje worden meestal films met moorden die opgeklaard moeten worden, diezelfde sheriff die teveel drinkt en een knappe vrouw die hem het hoofd op hol brengt. Veel van dit soort films verzanden in de eenheidsworst, maar mits moeite kan je er creatief mee zijn en knappe dingen doen. Denk maar aan de serie Fargo. Ook deze film doet moeite.

Ja, veel van deze dingen heb je gezien: een besneeuwd, klein amerikaans dorpje met een oude sheriff en jonge deputy die een reeks moorden op moeten lossen. Toch blinkt de film uit in een klein beetje originaliteit. Al gauw, vanaf de eerste moord, wordt duidelijk dat een wolfachtige, of misschien wel een weerwolf lelijk huishoudt in het stadje. Een originele twist op een genre dat duidelijke clichés kent. Dat er weerwolven aan te pas komen, geven de film een andere sfeer mee. En de moorden, de horror-elementen, tonen aan dat de makers en regisseur hun horror-klassiekers kennen; maar wél zonder té duidelijk leentje-buut te spelen. Maar de invloeden zijn dus best wel duidelijk.

Het is echter geen zuivere horror-film. Het personage van Jim Cummings - die ook in de regiestoel zit - krijgt diepgang mee. Een mislukt huwelijk, een rebelse tienderdochter.... geen uitzonderlijke situaties, maar ze maken ook niet de fout er een alcoholist van te maken. In plaats daarvan wordt John iemand die alles goed wil doen en zorgt voor zijn vader, de Sheriff, die aan het aftakelen is maar het wil verborgen houden. Dat zorgt voor een vreemdsoortige dynamiek tussen deputy John en zijn vader Hadley. De combinatie van dit, met de horror en bijwijlen comedy momenten, zorgen voor een fijne film die zijn enge momenten heeft en de personages nog degelijk uitbouwt. Geen inslaand stukje film, maar wel een oerdegelijke horror-comedy.

The Wolf of Snow Hollow is zowaar een verrassende film geworden. Wat al gauw een flauw afkooksel van iets als Fargo kon worden, blijkt een originele twist te krijgen en twee genres goed te vereenzelvigen. Een film die garant staat voor een coole kijkavond.

7,5/10