DVD Review: The Whistlers

Format: DVD Genre: Thriller Speelduur: +/- 97 Minuten

Regisseur: Carneliu Promboliu

Acteurs: Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Rodica Lazar, Augisti Villaronga, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Roemeens, Spaans Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra: Trailer

Label: Cherry Pickers Films

Het film noir-genre kent heel wat mooie films, maar het is toch vooral iets van het verleden. Echte film noirs worden er niet meer gemaakt en als ze al eens gemaakt worden, is de kwaliteit of het verhaal vaak ondermaats. The Whistlers is een Roemeense film noir thriller die als onderwerp.... een fluittaal heeft. Dat klinkt absurd en dat is het ook, maar het Silbi is wel degelijk "a thing'.

Het verhaal van The Whistlers, of La Gomera zoals de originele titel luidt, is best wel interessant. Een 'dirty' Roemeense agent die informant is voor de maffia, een complot om een corrupte man te bevrijden uit de gevangenis én een femme fatale waarmee de agent gaat hokken op een eiland. Ingrediënten voor een interessante thriller en daar mondt het ook in uit. Het verhaal is al volop aan de gang wanneer de film begint en met flashbacks krijgen we meer achtergrond van het verhaal voor de kiezen. Een film noir thriller moet echt een goed opgebouwd verhaal hebben, want anders dreigt zo'n film af te brokkelen. En dat verhaal wordt gelukkig genoeg sterk opgebouwd. We zijn geen fans van flashbacks en ook in deze film worden ze soms misbruikt, maar het verhaal heeft wel die typische film noir spanning.

Die spanning zou natuurlijk niet veel zijn zonder interessante personages. Cristi, de agent die informant is voor de maffia, en femme fatale Gilda hebben een sterke dynamiek. De acteurs hebben chemie en die uit zich in de scènes, en ook degenen die meer 'intiem' zijn. Het enige wat ons een béétje stoort is de fluittaal. Fluiten om over lange afstand boodschappen over te brengen. Op zich is dat een interessant gegeven maar het is wel zo dat dit bijwijlen voor een absurde toon zorgt die eigenlijk niet bij een film noir prent past. Toch geeft dat geen fatale steken aan de film en blijven de plotwendingen en dubbele bodems voor spanning en een boeiend anderhalf uur zorgen. De film is absoluut een aanrader.

Hou je van een sterk verhalende film noir thriler? Dan is The Whistlers echt iets voor jou. De film heeft sterke personages, een goed opbouwend, gelaagd verhaal en een aangenaam tempo. De absurde momentjes rond de fluittaal storen de 'flow' van de film soms, maar over het algemeen weet de film die hordes goed te nemen.

8/10